Syftet med underhåll av trafiksignalerna är att uppnå och vidmakthålla bästa möjliga funktion så att stopp, fördröjningar, energiförbrukning, miljöstörningar och olyckor minimeras.
Entreprenören ska utföra de åtgärder som väghållaransvaret kräver, för att upprätthålla föreskriven funktion och standard på trafiksignalanläggningarna. Åtgärder som utför på trafiksignalutrustningen ska ha en tydlig strävan av att vara standardhöjande.
Med utförar- och funktionskrav avses att kontraktsarbetena ska genomföras med god driftsekonomi och utföras så:
Trafiksignalanläggningar
Till trafiksignalanläggning räknas alla i signalanläggningen ingående delar från och med mätarskåp, eller kraftintag i styrapparat om mätarskåp inte finns, till signallyktor med skärmar samt kablage och tillhörande brunnar och kopplingsskåp.
I signalanläggningen ingår kiosk eller skåp och i dessa ingående utrustning. Styrutrustning, modem, kommunikationskablar och kommunikationsutrustning i anslutning till styrapparaten.
I anläggningarna ingår fordons- och fotgängardetektorer, signalstolpar med fundament, signallyktor, och i förekommande fall till signalanläggningen.
Detektorer förekommer i form av induktiva slingor, radardetektorer, samt radiodetektorer (t.ex. utrustning för anmälan av kollektivtrafik eller räddningstjänstfordon).
Följande anläggningar är samordnade:
Räddningstjänsten kan ställa signalerna längs Kungsgatan för prioritering i samband med egen utryckning.
Bussprioritering finns i ett mindre antal anläggningar. Spårvagnsprioritering finns i de flesta anläggningar där spår finns.
Styrutrustning är normalt placerad i eget fristående skåp i närheten av trafikkorsning. 4 anläggningar har dock signalrum/apparatrum i närliggande fastigheter: I kvarteret Flöjten, kvarteret Stopet, kvarteret Bladet samt vid Carl Johans park.
Allmänt
Med förebyggande underhåll (FU) avses allt planerat underhåll i avsikt att säkerställa anläggningarnas funktion och status.
FU genomförs med uppdelning i Tillståndsbaserat och Förutbestämt.
I denna entreprenad skall Tillståndsbaserat och Förutbestämt underhåll planeras av entreprenören, för att så långt som det är möjligt, samordna och genomföra båda vid ett och samma tillfälle/besök i anläggning
I Tillståndsbaserat underhåll ska entreprenören reparera eller byta ut skadade och förslitna anläggningsdelar i den omfattning som krävs för att upprätthålla avtalad funktion och anläggningsstatus.
Entreprenören ska meddela Norrköpings kommun förslag till åtgärder eller andra iakttagelser som kan vara av intresse för Norrköpings kommun, som annars inte ingår i avtalade åtgärder. Beslut att genomföra sådana åtgärder tas av Norrköpings kommun.
Tillståndsbaserat underhåll - Besiktning
I tillståndsbaserat underhåll föregås en åtgärd av besiktningskontroll med dokumentation av anläggningens brister, funktion och status.
Fel och brister skall dokumenteras i ett Besiktningsprotokoll. Av protokoll ska framgå anläggning, anläggningsnummer, besiktningsdatum, besiktningsmans signatur, datum och brister.
Tillståndsbaserat underhåll - Åtgärd efter besiktning
Åtgärder efter besiktningskontroll skall utföras omgående och med det innehåll och omfattning som framgår av mängdförteckning. Om åtgärden inte kan utföras omgående skall entreprenören planera ett tillfälle för när åtgärden ska utföras.
Om åtgärden inte alls finns beskriven i mängdförteckning eller medför kostnader utöver vad entreprenören har rätt att besluta om skall Norrköpings kommun kontaktas för beslut innan arbetena påbörjas.
Utförda åtgärder dokumenteras i Besiktningsprotokoll med åtgärd, datum och besiktningsman signatur.
Förutbestämt underhåll
Förutbestämt underhåll avser åtgärder baserat på tidigare erfarenhet, krav och rekommendationer från tillverkare. Vissa åtgärder kan vara kopplade till garantivillkor från leverantören.
Åtgärder med beskrivningar framgår av Underhållsplan
Dokumentation
Entreprenören skall i en projektplan motsvarande Norrköpings kommun underhållsplan, redovisa när (kalendertid) man planerar att utföra det förebyggande underhållet. Genomförda kontroller och åtgärder skall sedan dokumenteras och redovisas sammanställt vid byggmöten med Norrköpings kommun.
Allmänt och organisation
Med avhjälpande underhåll och felavhjälpning avses åtgärd som genomförs efter det att ett funktionsfel, skada eller brist har upptäckts, och med avsikt att få enheten i ett sådant tillstånd att den kan utföra krävd funktion. I felavhjälpning ingår även åtgärder efter trafikskador och skadegörelse vid vandalisering.
Entreprenören skall hålla personal tillgänglig hela året dygnet runt och så organiserad att information om anläggningens funktion kan tas emot hela dygnet, och med den beredskapsnivå som medför att inställelse- och åtgärdstider kan uppnås.
Avrapportering av arbetstid och materiel/reservdelsförbrukning ska göras snarast efter felavhjälpningen och senast 3 arbetsdagar efter utfört arbete. Detta gäller även för arbete utanför ordinarie arbetstid och omfattar också skaderapporter och tillhörande bilder (komplett dokumentation).
Felmottagning
Entreprenören ska kunna ta emot felanmälningar och andra meddelanden via telefon, SMS och e-post från beställaren eller myndighet. Entreprenörens personal ska alltid vara tillgänglig via telefon på endast ett och samma journummer.
Felanmälan som riktas till entreprenören och som är direkt kopplade till de verksamheter som omfattas av entreprenaden handläggs direkt av entreprenören. Entreprenören dokumenterar åtgärden i ärendehanteringssystemet.
Felanmälningar som registreras på "fel" entreprenör, skickar entreprenören tillbaka via ärendehanteringssystemet till Norrköpings kommuns kundservice.
Önskar personen som felanmält en trafiksignal återkoppling, är det entreprenörens ansvar att ge underlag för återkoppling genom att registrera utförda åtgärder i ärendet. Sedan sänds ärendet åter till ansvarig handläggare eller projektledare hos Norrköpings kommun, via Norrköpings kommuns kundservice.
Kontroll och prioritering av anmält fel
Entreprenören ska ha möjlighet att omedelbart sända ut resurser för kontroll av ett anmält fel. Vid driftstörningar eller fel som kan äventyra trafiksäkerheten eller medför risk för att spänningsförande delar utgör fara för person, är inställelsetiden högst 60 minuter.
Entreprenören prioriterar i övrigt med stöd av grupp- och nivåindelning nedan, huruvida omgående felavhjälpning är nödvändig eller om åtgärd kan ske vid ett senare tillfälle.
Dessutom ska fel som innebär stora fördröjningar för trafiken omedelbart undersökas och åtgärdas. Dessa åtgärder kan vara provisoriska eller permanenta.
Som inställelsetid räknas tiden från att felanmälan gjorts tills entreprenören har erforderlig kompetens på plats i anläggning för kontroll/åtgärd.
För prioritering av fel i anläggningarna har en grupp- och nivåindelning gjorts:
Grupp A:
Anläggningar som är viktiga med avseende på hög driftfunktion på grund av konsekvenser för trafiksäkerhet och framkomlighet samt anläggningar för spårtrafik som korsar andra trafikslag.
Grupp B:
Övriga spårtrafikanläggningar. Anläggningar med bussprioritering eller bussanmälan
Grupp C: Anläggningar som inte är viktiga för prioritering av spårväg.
Prioritering för inställelsetid och åtgärd:
Prio 1:
Omedelbar utryckning och fel åtgärdat inom 4 timmar.
Prio 2:
Fel åtgärdat inom 24 timmar.
Prio 3:
Fel ska vara åtgärdat inom 48 timmar.
Prio 4:
Fel ska vara åtgärdat inom 120 timmar.
Felavhjälpnade åtgärder
Vid fel som kräver reparation eller utbyte av en felande komponenter betraktas felavhjälpande åtgärd som, alla nödvändiga moment inklusive samtliga drifttagningsmoment, för att anläggningen ska återgå till normal funktion och status.
Provisoriska åtgärder kan bli aktuella om felet är av sådan karaktär att det kräver en mer omfattande resursmässig insats. Eventuella provisoriska lösningar får endast användas i akut felavhjälpande syfte för att upprätthålla anläggningens funktionalitet. Vid varje sådant tillfälle måste bedömning ske om trafiksignalanläggningen kan hållas i drift eller om den måste släckas ned.
Om trafiksignalanläggning med spårvagnstrafik är trasig eller avstängd ska en särskild informationsskylt "Signal tillfälligt avstängd" sättas upp enligt Rutin-Signaler.
Provisoriska lösningar skall snarast möjligt åtgärdas till ursprungligt skick. En provisorisk lösning är inte att betrakta som en avslutad felavhjälpning. Provisoriska lösningar skall meddelas Beställaren.
Rapportering och dokumentation
Felavhjälpning skall rapporteras och om anläggningen ändras skall underlag till relationshandling lämnas till beställaren.
Rapportering av utfört arbete sker i Norrköpings kommun ärendehanteringssystem och drift- och övervakningssystem.
I ärendehanteringssystem skall bl.a. följande avrapporteras:
Sidan publicerad 14 december 2020 kl. 08:13
Senast uppdaterad 14 december 2020 kl. 10:12
Norrköpings tekniska handbok
Norrköpings tekniska handbok gäller för projektering av kommunens allmänna platsmark.
Revideringar
Vi uppdaterar teknisk handbok två gånger om året.
Kontakt
Hör av dig till tekniskhandbok@norrkoping.se
Copyright © Norrköpings kommun Organisationsnummer: 212000-0456