Teknisk handbok

logga

Teknisk handbok

El kontaktledning

KONTAKTLEDNINGSANLÄGGNING

Kontaktledningsnätet i Norrköping omfattar cirka 43 km plus vagnhallsområdet 2 km. Kontaktledningen är upphängd i cirka 1050 stolpar varav cirka 850 av dem är sammanbyggda med gatubelysningsanläggningen och i cirka 490 väggfästen i fastigheter eller konstbyggnader.

Kontaktledningen är självbärande (ingen bär tråd finns) och monterad både i linbryggor och på utliggare. Anläggningen är dubbelisolerad, utom på en del platser inom vagnhallsområdet.

Ledningsdimensionen är till största delen 100 mm² i innerstaden endast vid reservspåret vid Resecentrum är det 80 mm². Vid viktupphängning är ledningsdimensionen 100 mm². Vid Klingsberg har 100 mm² AgCu lina använts för att få en bättre värmeeffekt på ledningen. Vid Ringdansen har 100 mm² AgCu lina använts.

Viktupphängning av kontaktledningen förekommer vid Klockaretorpet, Eneby, Rågången och mot Kvarnberget. Inspänningskraft 4,5 – 5kN.

För inmatning och sektionering av kontaktledningen finns totalt 52 st frånskiljare. Ritning Matarpunktskarta. För sektionering på vagnhallsområdet och inne i vagnhallen finns 16 st, Se ritning linjeschema kontaktledningsnät vagnhallarna.

Generellt

Begreppet kontaktledningsanläggning omfattar kontaktledning, förbiledning, matarledning, matarpunktskåp och återledning till minusskåp. Skydds jordning av ledande komponenter i eller i farlig närhet av banans anläggningsdelar, exempelvis staket, väderskydd m.m. eller komponenter som kan bli utsatt för spänningsförande nedfallen kontaktledning ingår i underhålls entreprenaden.

Växlar och växelautomatik

Växlar

I spårvägssystemet finns 54 st växlar och på vagnhallsområdet ytterligare 40 st. växlar av dessa är 15 st. elväxlar.

Växelautomatik

Automatiken till växlarna är av varierande ålder. Det finns fyra generationer av styrsystem. Växlar 03, 05, 21, 39, 91, 93, är av den äldre generationen medan resterande elektriska växlar har uppdaterats. Växelautomatiken bygger på givare i mark och sändare i vagn. Sändare av vagn innefattas inte av detta avtal.

Komponenterna i den äldre versionen kan inte bytas mot de i den nya. Uppgradering av styrsystem omfattas inte av detta avtal.

Nytt system för växelstyrning kommer troligen att installeras så småningom.

Växelvärmare

Spåranläggningen innehåller 54 st i stadsnätet st. och 24 st. på vagnhallsområdet.

Alla växlar utanför vagnhallsområdet samt vissa inom är eluppvärmda med olika typer av värmeelement. Växelvärmen kan styras automatiskt eller manuellt.

Signalanläggning

Signaler för växelläge finns på växel nr 01, 03, 05, 11, 13, 15, 17, 31, 39, 41, 93, 209 och 211. Dessa styrs via gränslägen i växelutrustningen.

Sidan publicerad 14 december 2020 kl. 08:12

Senast uppdaterad 14 december 2020 kl. 10:12

Norrköpings tekniska handbok

Norrköpings tekniska handbok gäller för projektering av kommunens allmänna platsmark.

Revideringar

Vi uppdaterar teknisk handbok två gånger om året.

Kontakt

loggo

Copyright © Norrköpings kommun        Organisationsnummer: 212000-0456