Teknisk handbok

logga

Teknisk handbok

Parkeringar, angöringar och vändytor

Bilparkering

Parkeringsplatser ska utformas enligt VGU avsnitt 12.5. Utgångspunkten är att parkering ska anläggas inom den egna fastigheten. Parkering på gatumark ska i första hand utnyttjas för besökande, handikapparkering och för lastning och lossning. Eventuellt behov och omfattning av parkering på gatumark ska stämmas av med samhällsbyggnadskontoret vid planering och projektering.

Tvärparkeringar för rörelsehindrade ska ha en bredd på 5 m. Längsgående parkeringar för rörelsehindrade ska ha en längd på minst 7 m. I anslutning till parkeringen ska kantstenen försänkas på en bredd av 1 m. Vid försänkningen ska en lutning om max 5 % eftersträvas, lutning över 8 % får inte förekomma. En parkeringsplats för rörelsehindrade ska anordnas inom 25 m från målpunkten.

Se även Riktlinjer för tillgänglig och användbar utemiljö Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. och Riktlinjer för parkering Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

Cykelparkering

Cykelparkeringar är ofta ett stort hinder för funktionshindrade och ska vara avskilda från gångytor och ledstråk. Om de placeras i anslutning till en gångyta ska det vara tydligt avskilt.

Cykelparkeringen ska placeras nära målpunkterna och utformas på ett sådant sätt att cyklisterna naturligt väljer dem. För att uppnå det ska nedanstående punkter beaktas vid projektering av cykelparkeringar.

  • Varje fastighets behov av cykelparkering ska i första hand lösas på tomtmark.
  • Stora målpunkter såsom buss- och järnvägsstationer, affärscentra, gågator samt utbildningscentrum bör ha cykelparkering i direkt anslutning till entréerna.
  • Cykelparkering bör utformas på ett sätt som erbjuder tillräckligt antal cykelplatser och ger ett inbjudande intryck.
  • Cykelparkering ska utformas på ett sätt som minimerar stöldrisken och om möjligt ger väderskydd. Väderskyddet är extra viktigt på platser där cyklar parkeras under en längre tid, t.ex. vid Resecentrum.
  • Det är även viktigt att cykelparkeringar har en tillfredsställande belysning för att minska stöldrisken och öka tryggheten.
  • Utformningen av alla allmänna cykelparkeringar bör vara enhetlig.

Se även Riktlinje för utformning av Norrköpings cykelvägar Pdf, 1.5 MB. och Riktlinjer för tillgänglig och användbar utemiljö. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Vändytor

På återvändsgatan ska de fordon som förväntas trafikera gatan ha möjlighet att vända. Om gatan trafikeras av sopbilar ska vändning kunna ske utan att backa. För att uppnå detta ska vändplatsen minst ha en radie på 9,0 m med en hinderfri remsa på ytterligare 1,5 m runt om. Se även Handbok för avfallsutymmen Länk till annan webbplats. (Avfall Sverige, 2018).

Vändplatser med andra dimensionerande fordon kan utformas enligt VGU råd avsnitt 12.6 eller med hjälp av körspårsprogram.

Sidan publicerad 14 december 2020 kl. 08:12

Senast uppdaterad 15 januari 2021 kl. 08:44

Norrköpings tekniska handbok

Norrköpings tekniska handbok gäller för projektering av kommunens allmänna platsmark.

Revideringar

Vi uppdaterar teknisk handbok två gånger om året.

Kontakt

loggo

Copyright © Norrköpings kommun        Organisationsnummer: 212000-0456