Överbyggnader för trafikerade ytor ska utföras enligt kategori B i AMA Anläggning. Gång- och cykelvägar, torg o d som endast trafikeras av driftsfordon ska utföras enligt kategori C.
Vald överbyggnad och tillhörande dimensioneringsberäkningar ska redovisas för och godkännas av samhällsbyggnadskontoret.
Överbyggnader för trafikerade ytor ska dimensioneras enligt dimensioneringsklass 2 (DK2). Vid beräkning av ekvivalent antal standardaxlar, Nekv gäller följande:
Vid projektering och dimensionering ska alltid rådande markförhållanden beaktas. Om projektet innehåller djupa schakter eller uppfyllnader som medför ökad belastning av marken ska de geotekniska förutsättningarna utredas. Eventuella förstärknings- eller kompensationsåtgärder som krävs för att förhindra skred eller sättningar ska tas fram.
Asfaltsbeläggningar ska utformas enligt TRVK/TRVR Väg avsnitt 7.1.
GC-vägar, torg o d med asfaltsbeläggning och med låg trafikering ska beläggas med 50 mm ABT 16. Om förväntad trafikbelastning för en sådan yta är högre än 150 000 standardaxlar ska asfaltstjocklek bestämmas utifrån dimensioneringsberäkning. Asfaltstjockleken ska dock aldrig vara tunnare än 50 mm.
Platsgjutna beläggningar av betong
Cementbundna lager ska utformas enligt TRVK/TRVR Väg avsnitt 7.2.
Mindre delar av trafikerade ytor, refuger, torgytor o d med beläggning av platsgjuten betong kan dimensioneras och utformas enligt handboken Betong på mark – Platsgjutna lösningar Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Beläggningar av betongmarksten och betongmarkplattor
Betongmarkplattor och hällar (större eller lika med 175x175 mm) ska inte användas på ytor där fordonstrafik är tillåten.
Betongmarksten på trafikerade ytor ska:
Betongmarkplattor ska ha följande enligt SS-EN 1339:
Betongmarksten ska ha följande enligt SS-EN 1338:
Betongmarksten och betongmarkplattor ska inte användas på saltade ytor.
Vid projektering av naturstensytor ska ytans tillgänglighet beaktas. Gångytor i gatsten ska ha ett slätt stråk med minsta bredd 1,2 m. Markmaterial i det släta stråket kan exempelvis vara asfalt, betongmarkplattor eller släta stenhällar. Stenhällar (större eller lika med 175x175 mm) ska dock inte användas på ytor där fordonstrafik är tillåten. Val av material ska göras i samråd med samhällsbyggnadskontoret.
I ytor med risk för tillväxt av ogräs ska fogar utföras med ogräshämmande fogmaterial. Om ytan även är trafikerad ska fogmaterialet vara anpassat utifrån trafikbelastningen. Då hårdfog föreskrivs ska denna utföras med 8 centimeters djup.
Sten och hällar ska vara inspända i samtliga riktningar med kantstöd satta i betong, om ingen naturlig inspänning i form av byggnad, mur e d finns.
Vid projektering av ytor med obundet slitlager ska ytans påverkan på tillgänglighet beaktas. På gångytor ska väl vattnat och packat stenmjöl användas.
Obundna slitlager för trafikerade ytor utformas enligt TRVK/TRVR Väg avsnitt 7.3.
Överbyggnaden ska dräneras enligt angivna krav i TRVK Väg avsnitt 5.1.2.
Diken och dräneringsledningar ska dimensioneras så att terrassdräneringen säkras upp till ett 10-årsregn. Vid större regn kan vattnet tillåtas stiga upp i överbyggnaden.
Sidan publicerad 14 december 2020 kl. 08:12
Senast uppdaterad 14 december 2020 kl. 10:12
Norrköpings tekniska handbok
Norrköpings tekniska handbok gäller för projektering av kommunens allmänna platsmark.
Revideringar
Vi uppdaterar teknisk handbok två gånger om året.
Kontakt
Hör av dig till tekniskhandbok@norrkoping.se
Copyright © Norrköpings kommun Organisationsnummer: 212000-0456