Teknisk handbok

logga

Teknisk handbok

Överbyggnader och beläggningar

Överbyggnader för trafikerade ytor ska utföras enligt kategori B i AMA Anläggning. Gång- och cykelvägar, torg o d som endast trafikeras av driftsfordon ska utföras enligt kategori C.

Vald överbyggnad och tillhörande dimensioneringsberäkningar ska redovisas för och godkännas av samhällsbyggnadskontoret.

Dimensionering

Överbyggnader för trafikerade ytor ska dimensioneras enligt dimensioneringsklass 2 (DK2). Vid beräkning av ekvivalent antal standardaxlar, Nekv gäller följande:

  • Teknisk livslängd sätts generellt till 20 år
  • Årsdygnstrafik per körfält (ÅDTk) ska väljas utifrån trafikprognoser för den aktuella sträckan. Om inga prognoser finns eller tas ska fram kan trafikmätningar användas. Trafikmätningar kan erhållas från Tekniska kontoret. När mätningar används för att bestämma ÅDTk ska mätningarnas ålder beaktas, justering med hänsyn till trafikökning ska övervägas för äldre uppgifter.
  • I de fall trafikmätningar innehåller typfördelning av fordon ska andel tung trafik (A) och standardaxlar per tungt fordon (B) bedömas utifrån typfördelningen och faktorer angivna i TRVR Väg. Om ingen typfördelning finns ska andel tung trafik och B-faktorn bestämmas i samråd med samhällsbyggnadskontoret.
  • Trafikförändring per år ska antas vara 1 %

Vid projektering och dimensionering ska alltid rådande markförhållanden beaktas. Om projektet innehåller djupa schakter eller uppfyllnader som medför ökad belastning av marken ska de geotekniska förutsättningarna utredas. Eventuella förstärknings- eller kompensationsåtgärder som krävs för att förhindra skred eller sättningar ska tas fram.

Asfalt

Asfaltsbeläggningar ska utformas enligt TRVK/TRVR Väg avsnitt 7.1.

GC-vägar, torg o d med asfaltsbeläggning och med låg trafikering ska beläggas med 50 mm ABT 16. Om förväntad trafikbelastning för en sådan yta är högre än 150 000 standardaxlar ska asfaltstjocklek bestämmas utifrån dimensioneringsberäkning. Asfaltstjockleken ska dock aldrig vara tunnare än 50 mm.

Betong

Platsgjutna beläggningar av betong

Cementbundna lager ska utformas enligt TRVK/TRVR Väg avsnitt 7.2.

Mindre delar av trafikerade ytor, refuger, torgytor o d med beläggning av platsgjuten betong kan dimensioneras och utformas enligt handboken Betong på mark – Platsgjutna lösningar Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Beläggningar av betongmarksten och betongmarkplattor

Betongmarkplattor och hällar (större eller lika med 175x175 mm) ska inte användas på ytor där fordonstrafik är tillåten.

Betongmarksten på trafikerade ytor ska:

  • Vara av låsande typ eller ha rektangulär form och vara lagd i fiskbensmönster diagonalt mot trafikriktningen, samt vara klassad för förväntad trafikbelastning.
  • Vara inspänd i samtliga riktningar med kantstöd satta i betong, om ingen naturlig inspänning i form av byggnad, mur e d finns. Vid stora ytor med långa avstånd mellan i nspänningar ska uppdelning av ytan med försänkta kantstöd övervägas.
  • Ha ingjutna distanser för korrekt fogbredd eller vara lagd med distanser av plast som lämnas kvar i fogen.
  • Fogarna ska kompletteras med nytt material minst fyra gång/år under garantitiden.
  • Sättas i makadam 2-4, ej enligt kornstorleksfördelning angiven i AMA.

Betongmarkplattor ska ha följande enligt SS-EN 1339:

  • Frostresistensklass 3
  • Böjhållfasthetsklass 3
  • Nötningshållfasthetsklass 4 för ytor med dubbdäckstrafik, klass 3 för gång- och cykelvägar, torg o d.
  • Klass för brottlast ska vara 250 för trafikerade ytor, klass 140 för gång- och cykelvägar. Klass 250 ska även gälla ytor som sporadiskt trafikeras av tunga fordon så som infarter, torg o d.

Betongmarksten ska ha följande enligt SS-EN 1338:

  • Frostresistensklass 3
  • Nötningshållfasthetsklass 4 för ytor med dubbdäckstrafik, klass 3 för gång- och cykelvägar, torg o d.

Betongmarksten och betongmarkplattor ska inte användas på saltade ytor.

Natursten

Vid projektering av naturstensytor ska ytans tillgänglighet beaktas. Gångytor i gatsten ska ha ett slätt stråk med minsta bredd 1,2 m. Markmaterial i det släta stråket kan exempelvis vara asfalt, betongmarkplattor eller släta stenhällar. Stenhällar (större eller lika med 175x175 mm) ska dock inte användas på ytor där fordonstrafik är tillåten. Val av material ska göras i samråd med samhällsbyggnadskontoret.

I ytor med risk för tillväxt av ogräs ska fogar utföras med ogräshämmande fogmaterial. Om ytan även är trafikerad ska fogmaterialet vara anpassat utifrån trafikbelastningen. Då hårdfog föreskrivs ska denna utföras med 8 centimeters djup.

Sten och hällar ska vara inspända i samtliga riktningar med kantstöd satta i betong, om ingen naturlig inspänning i form av byggnad, mur e d finns.

Obundna slitlager

Vid projektering av ytor med obundet slitlager ska ytans påverkan på tillgänglighet beaktas. På gångytor ska väl vattnat och packat stenmjöl användas.

Obundna slitlager för trafikerade ytor utformas enligt TRVK/TRVR Väg avsnitt 7.3.

Dränering

Överbyggnaden ska dräneras enligt angivna krav i TRVK Väg avsnitt 5.1.2.

Diken och dräneringsledningar ska dimensioneras så att terrassdräneringen säkras upp till ett 10-årsregn. Vid större regn kan vattnet tillåtas stiga upp i överbyggnaden.

Sidan publicerad 14 december 2020 kl. 08:12

Senast uppdaterad 14 december 2020 kl. 10:12

Norrköpings tekniska handbok

Norrköpings tekniska handbok gäller för projektering av kommunens allmänna platsmark.

Revideringar

Vi uppdaterar teknisk handbok två gånger om året.

Kontakt

loggo

Copyright © Norrköpings kommun        Organisationsnummer: 212000-0456