Teknisk handbok

logga

Teknisk handbok

Gatusektioner

Gatusektioner ska bestämmas utifrån VGU avsnitt 7 eller 8 beroende på miljö, med kompletteringar angivna i detta avsnitt. Sektionerna ska anpassas efter trafikmängd, önskad hastighet, dimensionerande fordon, önskat gaturum och gestaltning o d. Valda sektioner ska redovisas för och godkännas av samhällsbyggnadskontoret.

Gång- och cykeltrafik ska vara separerad från biltrafik på alla huvudgator oavsett vilket cykelnät som cykelstråket tillhör. Blandtrafik med cykel och biltrafik på samma ytor bör endast användas på lokalgator, men det kan ofta vara aktuellt med separerad cykeltrafik även på lokalgator. Om blandtrafik för cykel och bilar tillämpas på en gata är målsättningen att den faktiska hastigheten på biltrafiken ska vara max 30 km/h. Det är därför viktigt att gatans fysiska miljö säkerställer 30 km/h som maximal hastighet. Gående ska i regel alltid vara separerade från biltrafik med undantag av vissa lokalgator i bostadsområden. En bedömning av lämplighet ska alltid genomföras när separering av gående inte utförs.

Körbanor

Körbanor ska i regel ha beläggning av asfalt. Vid val av andra material ska först materialets lämplighet med hänsyn till dubbdäckslitage, trafiklast, slitage från snöröjning och renhållning, mm utredas.

Bredd på körbanor ska väljas utifrån VGU avsnitt 7 och 8, med följande ändringar och kompletteringar:

  • Körbanan på gator med ett körfält i vardera riktningen, och som trafikeras av buss i linjetrafik ska vara minst:
    • 6,5 m bred vid 30/40 km/h
    • 7,0 m bred vid 60 km/h
    • 7,0 m med 0,5 m vägren vid 80 km/h
    • Observera även punkten nedan avseende utrymme för snövallar.
  • Vid val av körbanebredd för genomfartsleder, huvudgator och gator med buss i linjetrafik ska utrymme för snöupplag alltid finnas. Om det inte finns utrymme för snövallar på vägren, skiljeremsa e d ska körbanan breddas så att erforderligt utrymme enligt VGU Råd avsnitt 8.4.11, figur 8.22 finns inom körbanan. Utrymme för snövallar ska finnas på båda sidor om körbanan. Vid bedömning av snövallsbredd ska plogad bredd vara halva körbanans bredd.
Illustration körbanor gata trafik

Klicka på bilden för att se den i större storlek.

  • Lokalgator i bostads- och centrumbebyggelse som inte används för genomfart och normalt sett inte trafikeras av fordon större än typfordon Los eller LBn ska ha 5,5 m bred körbana. Om det finns ett behov av att utnyttja gatan för besöksparkering kan dock ett bredare mått användas efter samråd med samhällsbyggnadskontoret.
  • Vid val av bredd på gaturum för lokalgator ska utrymme för snöupplag analyseras med vägledning av VGU Råd avsnitt 8.4.11. Snövallars intrång på körfält, parkeringsytor, GC vägar o d vid dimensionerande snödjup ska utredas och godkännas av Samhällsbyggnadskontoret.

Gång- och cykelvägar

Utgångspunkten är att alla cykelbanor ska vara belagda med asfalt. Alternativa material ska vara likvärdiga eller bättre med hänsyn till släthet och rullmotstånd. Gestaltning är inte ett tillräckligt starkt motiv för att försämra cyklisternas framkomlighet på ett huvudstråk eller sekundärt stråk. Gångbanor inom promenaderna ska ha beläggning av plattor eller marksten. I park- och naturområden används i första hand stenmjöl. Ytorna för gående ska vara släta och halkfria, se även Tillgänglighet.

Hinderfri bredd på gång- och cykelvägar ska vara minst 2,5 m med hänsyn till driftsfordon. Om det inte finns utrymme för snövallar utanför vägen ska erforderligt utrymme enligt VGU Råd avsnitt 8.4.11, figur 8.22 adderas till kravet på hinderfri bredd. Utrymme för snövallar ska finnas på båda sidor. Vid bedömning av snövallsbredd ska plogad bredd vara halva vägens bredd. Fri höjd ska vara minst 2,7 m.

Utgångspunkten vid byggnation av gång- och cykelvägar är att gång- och cykeltrafiken ska vara separerad. Separeringsmetod ska väljas enligt prioriteringsordningen nedan:


Prioritering

Separeringsmetod

1

Möbleringszon

2

Taktil separering

3

Målad separering

4

Ingen separering

Gångbanor, samt del av gång- och cykelvägar som endast är avsedda för fotgängare ska vara minst 2 m breda.

Linjeföring för cykelbanor ska utformas enligt VGU avsnitt 9.2.

Cykelvägar ska skevas i kurvor om detta är möjligt med hänsyn till andra aspekter så som avvattning m.m. Denna aspekt blir viktigare ju större cykelvägens längslutning är före och i en kurva då detta medför högre hastigheter.

Cykelstråken i Norrköpings tätort delas in i tre olika nät; huvudnätet, det sekundära nätet samt det lokala nätet. Information om vilka cykelvägar som tillhör respektive nät erhålls från samhällsbyggnadskontoret. Det krävs olika kvaliteter av cykelbanorna inom de olika näten. I tabellen nedan listas olika bredder för olika typer av cykelbanor. De minsta mått som redovisas inom parentes kan vara ett alternativ vid cykelvägar med mycket låg intensitet och långa transportsträckor utan målpunkter längs sidorna. Dessa mått får endast användas efter godkännande från samhällsbyggnadskontoret.

Skriv tabellbeskrivning här

Trafikmiljö

Sektion, minsta mått inom parentes (meter)

Avsett för område

Kombinerad gång-cykelbana

GC3,5 (3,0)

Sekundärt stråk

Kombinader gång- cykelbana

GC2,5 (2,0)

Sekundärt stråk/landsbygd

Enkelriktad cykelbana/cykelfält

C2,0 (1,25)


Delad gång- och cykelbana

G2,5 (2,0) + C2,75 (2,0)

Huvudstråk

Separerat cykelbana

C4,5 (3,5)

Högtrafikerat huvudstråk

Sidan publicerad 14 december 2020 kl. 08:12

Senast uppdaterad 8 januari 2021 kl. 09:30

Norrköpings tekniska handbok

Norrköpings tekniska handbok gäller för projektering av kommunens allmänna platsmark.

Revideringar

Vi uppdaterar teknisk handbok två gånger om året.

Kontakt

loggo

Copyright © Norrköpings kommun        Organisationsnummer: 212000-0456