Vinterväghållningen omfattar all verksamhet som är kopplad till hantering av snö och is. Bortforsling av snö utförs av kommunen vid behov
Kommunen arbetar även med exempelvis upptining av frusna trummor, rännstens- och dikesbrunnar jämte anskaffning, utsättning, intagning och skötsel av snöstörar och snöstaket.
Vinterväghållning av gångbanor i direkt anslutning till allmän platsmark sker i enlighet med beslutad lokal ordningsstadga och genomförs av kommunens entreprenör.
Vinterperioden omfattar tiden mellan 15 oktober-15 april.
När extrema väderförhållanden inträffar som gör att ställda krav inte kan uppfyllas ska kommunens entreprenör arbeta oavbrutet för att uppnå en standard så nära ställda krav som möjligt.
Vid kemisk halkbekämpning ska de metoder användas som sammantaget ger lägst saltförbrukning.
Vid kemisk halkbekämpning ska salt med minst 97% NaCl (analys av torkat salt) användas. Antibakmedel (kalium- eller natriumferrocyanid) får ingå med maximalt 100 gram per ton salt (100 ppm).
Krav på fordon
Vinterväghållningen utförs med för ändamålet lämplig utrustning, maskiner och fordon. Kommunen tillser att snöröjningsfordon och påmonterad utrustning inte är bredare än den hårdgjorda yta som ska halkbekämpas eller snöröjas.
På gång- och cykelvägar och gång- och cykelbroar används maskiner som är anpassade för dessa förutsättningar eftersom gång- och cykelvägar och gång- och cykelbroar normalt inte är dimensionerade för att tåla större belastning.
Kommunen använder snöröjningsfordon som är anpassade till den fria höjden i gång- och cykeltunnlar.
För att underlätta framkomligheten på trånga passager på gång- och cykelvägar kan snöslunga användas.
Funktion
Snöröjning ska ske på sådant sätt att minsta möjliga snölager för erhållande av bra vintervägbana lämnas kvar. Snöröjningen ska genomföras så att spårbildning från trafiken och packad snö förhindras. Totala tjockleken på packad snö får inte överstiga mängden cm snö för startkriteriet på respektive vägnät/-yta enligt tabell 5. På vägar med flera körfält i samma riktning ska alla körfält med uppfyllda startkriterier åtgärdas samtidigt.
Alla trafikantgrupper ska ha bibehållen sikt och framkomlighet. Det finns ytor där den normala snöröjningsstandarden inte är tillräcklig, exempelvis ytor kring handikapparkeringsplatser. Dessa ytor och anslutande färdvägar ska vara helt fria från snö och vallar.
Snöröjningsinsatserna omfattar allmän platsmark, inklusive tillgänglighet till samhällsfunktioner. Snöröjningen kräver ett sådant arbetssätt att papperskorgar, cykelställ, parkeringsautomater, postens brev- och buntlådor, trafiksignalers tryckknappar med mera är tillgängliga och fyller sin funktion även vintertid.
Genomförande-/skötselanvisning
Snöröjning ska utföras på samtliga hårdgjorda ytor och ska påbörjas och vara färdigställd i enlighet med tabell 5. Halkbekämpning ska utföras i anslutning med eller istället för snöröjningen. Detta innebär att om startkriterierna för snöröjning inte infaller ska istället erforderlig halkbekämpning utföras.
Grundprincipen vid snöröjning är att snön klyvs upp så att hälften läggs på respektive sida av gatan/körbanan. Om gatan angränsar till allmän platsmark eller naturmark ska snön läggas utanför vägrenen. Kommunen kan ta beslut om att snön, vid stora snömängder, kan läggas på ena sidans gångbana på vissa platser. När det är gångbana och/eller cykelbana i anslutning till gatan får snön inte läggas upp på denna utan snön ska läggas utmed kantstenen.
Plogvallar leder till försämrad sikt och dålig framkomlighet. Även en liten vall är ett stort hinder för fotgängare och cyklister. Därför får inga plogvallar finnas i korsningar, refuger eller gång‐ och cykelpassager.
Snöröjning sker så att övergångsställen, gångpassager, trappor, ramper, soffor, papperskorgar, parkeringsautomater, stationära cykelpumpar och cykelparkeringar är tillgängliga för alla. För en gång- och cykelpassage innebär det att både gång- och cykeldelen ska snöröjas. Om det inte är möjligt med maskinröjning handskottas dessa stråk.
Borttagning av vallar i vägkors, vid övergångsställen och passager etc. ska göras samtidigt som övrig snöröjning på platsen. Även vid snöröjning i anslutning till gång- och cykeltunnlar tas eventuella vallar bort omedelbart.
Snöröjning av planskilda korsningar ska ske med försiktighet så att snö inte hamnar på en underliggande väg eller gång- och cykelväg.
Busshållplatser ska plogas i hela sin längd/bredd. Vidare ska anslutningar till gångbanor snöröjas. Plattform och väderskydd plogas helt fria från snö. Plogvallar får inte förekomma på plattform eller framför väderskydd.
Uppläggning av snöhög >80 cm får inte utföras inom 10 meters sikttriangel i korsningar och inte heller vid gång- och cykelpassager. Snöröjning på och i anslutning till parkeringsplatser för funktionshindrade ska prioriteras. Sittmöbler i gatumiljö och längs med frekventa gångstråk ska hållas fria från snö och is och alltid vara i sådant skick att de kan upplevas inbjudande för en stunds vila även under vintertid.
Efterarbete av snöröjning och halkbekämpning på gators parkeringsutrymmen ska göras under de tider och dygn då parkeringsförbud gäller. Med efterarbete avses resterande snö som ligger på gatans parkeringsutrymme.
Isrivning
Isrivning ska utföras när det uppstår ojämnheter eller spårbildning överstigande 3 cm.
Vid isrivning ska samtliga till fastigheter hörande infarter rensas från upprivna massor. Upprivna massor får inte placeras så att de blockerar postlådor eller andra till fastigheter hörande anordningar.
Busshållplatser, gångpassager, övergångsställen och gatukorsningar rensas från upprivna massor. Upprivna massor får inte placeras så att skymd sikt eller andra trafiksäkerhetsproblem uppstår.
Gäller även vid rivning av packad snö.
Mätmetod: En 60 cm rätskiva läggs fritt längs eller tvärs vägen, varefter mätning sker vinkelrätt mot rätskivan.
Kompletterande arbeten
Vid stora snömängder ska snö som tidigare plogats till vallar flyttas ut på närmaste lämpliga allmänna grönytor.
När snöbortforslingen är utförd ska ytorna vara fria från snö och isklumpar. Vid arbeten i anslutning till gatuträd ska röjning ske så att träden inte skadas.
Avser kemisk och mekanisk halkbekämpning.
Funktion
Vinterväghållningsytorna ska vara halkfria. Halkbekämpningen ska omfatta all allmän platsmark, inklusive tillgänglighet till samhällsfunktioner.
Genomförande-/skötselanvisning
Halkbekämpning ska utföras på samtliga hårdgjorda ytor.
Halkbekämpningen ska påbörjas och vara färdigställd i enlighet med tabell 5. Kvarliggande snö som kan orsaka halka ska bekämpas eller undanröjas.
Plogning av modd ska utföras före eller i samband med halkbekämpning.
Vid halkbekämpning ska primärt kemisk halkbekämpning utföras på prioriterat vägnät. Den kemiska halkbekämpningen utförs med saltlösning.
Kommunens snöröjningsmaskiner har möjlighet att lägga torrsalt på vissa partier där saltlösning inte räcker till, detta för att minimera saltförbrukningen. Övrigt vägnät, gång- och cykelvägnät och övriga ytor ska halkbekämpas mekaniskt.
Halkbekämpning ska ske så att övergångsställen, gångpassager, trappor, ramper, soffor, papperskorgar, parkeringsautomater, stationära cykelpumpar och cykelparkeringar är tillgängliga för alla. För en gång- och cykelpassage innebär detta att både gång- och cykeldelen ska halkbekämpas.
Vid halkbekämpning i trappor används halkstopp. Kemiska preparat som inte gör åverkan på trappans konstruktion eller ytbeläggning får också användas.
Om kommunen använder en gångbana för uppläggning av snö ska kommunen också utföra halkbekämpning fram till dessa att snövallen tagits bort eller helt smält undan. Kommunen ska då informera fastighetsägaren om att fastighetsägaren återtar ansvaret för vinterskötsel av gångbana efter avslutad åtgärd. Ansvaret ligger hos kommunen för att informera fastighetsägaren.
............................................SNÖRÖJNING................HALKBEKÄMPNING
Startkriterium | Färdigställt efter | Startkriterium | Färdigställt efter | |
---|---|---|---|---|
Prioriterat vägnät
| 3 cm | 4 tim 48 tim | Vid halkrisk | 4 tim |
Övrigt vägnät
| 5 cm 5 cm | 6 tim 24 tim 48 tim | Vid halkrisk | 4 tim |
Prioriterat GC-nät
| 3 cm | 4 tim 48 tim | Vid halkrisk | 4 tim |
Övriga gångbanor, GC-vägar, torg etc
| 3cm | 5 tim 48 tim | Vid halkrisk | 4 tim |
Gatuavsnitt med p-förbud
| Vid hinder: Utförs vid första möjliga tillfälle, dock endast efterföljande p-förbud |
Tabell 5 Start- och färdigställandekriterier för snöröjning och halkbekämpning.
Sopsaltstråk på gång- och cykelvägar sköts av kommunens entreprenör.
Kommunen har möjlighet att anskaffa snöstörar och sätta dessa utmed vägar och refuger, före 31 oktober aktuellt år. Snöstörarna tas in före närmast kommande 30 april.
Snöstörar ska vara placerade parvis på ömse sidor av vägen på ett avstånd av cirka 60 meter. Snöstör ska placeras på ett maximalt avstånd av 0,3 meter från vägbanekanten och luta 5–25° från vägen.
Snöstör ska alltid ha reflex.
Snöstör med reflex ska vara av plast eller ha hölje av plast och vara orange eller röd. Reflex på snöstör ska vara vit och ska synas på 120 meters avstånd i mörker vid användande av halvljus. Reflexen ska vara minst 0,1 meter hög och placerad 0,8-1,2 meter över vägbanan.
Snöstaket vid Knivberga skall sättas upp varje vinter, kommunen har 2 100 meter staket som kommunens entreprenör monterar upp och ned, samt utför underhåll av staketet.
För att minska risken för snödrev och därmed förenkla snöröjningen på utsatta plaster, kan kommunens entreprenör sätta upp snöstaket på andra utsatta platser.
Sidan publicerad 14 december 2020 kl. 08:11
Senast uppdaterad 14 december 2020 kl. 10:11
Norrköpings tekniska handbok
Norrköpings tekniska handbok gäller för projektering av kommunens allmänna platsmark.
Revideringar
Vi uppdaterar teknisk handbok två gånger om året.
Kontakt
Hör av dig till tekniskhandbok@norrkoping.se
Copyright © Norrköpings kommun Organisationsnummer: 212000-0456