Teknisk handbok

logga

Teknisk handbok

Funktion, underhåll och utförande

SPÅRANLÄGGNING

Spårvagnsspåret

Spåranläggningen avser både gatuspår och spår på egen banvall samt spår på vagnhallsområdet. Det är totalt 45 000 spårmeter räls.

Spåren är till största delen gatuspår där spårvagnstrafiken blandas med all övrig trafik (gångare, cyklister och bilförare). 11km dubbelspår är på en egen banvall där spårvagnen är det enda trafikslaget.

I Norrköping finns det flera olika typer av sätt att bygga spårväg, dom vanligaste förekomna är: Spår i gjutasfalt med asfalt ovanpå, spår i makadam med asfalt ovanpå, samt spår i makadam med gräs ovanpå. Vi använder oss av både spårstag och slipers. Det finns även olika typer av byggnadssätt som har prövats genom åren. I Södertull så är spåren vilande på betongfundament som är nedsänkta i marken och med en topp av smågatsten. Vid Trozelligatan så finns det en typ utav bullerdämpande matta under spåret för att minska vibrationer till närliggande fastigheter.

Underhålls entreprenören ska utföra de åtgärder enligt Transportstyrelsens lagar och föreskrifter samt Norrköpings kommuns:

  • säkerhetstyrning spårväg enligt bifogat dokument ”NK-FS 900 Säkerhetsstyrning Norrköpings kommun”
  • banstandard enligt bifogat dokument ”Banstandard Norrköping”.

Den särskilda trafikledningen

  • Den särskilda trafikledningens syfte är att leda spårvägstrafik, ge tillstånd för spårfordon att beträda spåranläggningen m.m. Enligt lagen om säkerhet vid tunnelbana och spårväg ingår i drift av spåranläggningar även trafikledning.
  • Den särskilda trafikledningen för spårväg bygger på avtal mellan Norrköpings kommun och entreprenör.

RÄLER

Gränsvärden för räl slitage får inte överskridas.

Räls brott ska åtgärdas omgående. Standarden för rälen bestäms av följande:
Låga eller defekta skarvar
Beläggning som hindrar den elektriska ledningsförmågan
Rälsbrott
Räffelbildning
Solkurvor

Höjd- och sidoslitaget ska befinna sig inom de tillåtna toleranserna enligt gällande ”Banstandard Norrköping”.

Skarv

Svetsskarv

Svetsen får, vid okulär besiktning, inte ha bindfel, pipes eller varmsprickor.

Svetsskarvar får inte vara för låga eller nedstukade.

Isolerskarv

För isolerskarvarna gäller följande:

  • Ändmellanlägget ska vara helt
  • Räländarna får inte vara nedstukade
  • Utvalsning på rälshuvudet får inte förekomma
  • Isolationsförmågan ska vara inom gränsvärden redovisade enligt Trafikverkets föreskrifter

Påläggssvetsning

Behov kontrolleras inom ramen för säkerhets- respektive underhållsbesiktning. Påläggssvetsning genomförs enligt ”Banstandard Norrköping”. Entreprenören ska utföra påläggssvetsning efter samråd med Norrköpings kommun. Arbetet är inklusive material och den personal som behövs (eventuell bevakare).

Räfflor

Vågighetslängder upp till 300 mm och räffelamplituder ska åtgärdas enligt nedanstående tider:

0,00-0,04 mm inom tre (3) år

>0,04-0,07 mm inom ett (1) år

>0,07 mm inom en (1) månad

Räffelbildning

Kontroll av räffelbildning görs i samband med underhållsbesiktning. Underhållsslipning sker inom en månad om räfflor är >0,07 mm. I övrigt gäller gällande ”Banstandard Norrköping”.

Rälbyten

Behov av rälbyten anmäls till Norrköpings kommun vid driftmöten. Räl byten genomförs enligt gällande ”Banstandard Norrköping”.

Dilatationsskarvar

Det finns 20 stycken dilatationsskarvar i anläggningen. Dessa ska kontrolleras regelbundet. Frekvensen beskrivs av entreprenören i genomförandeplanen. Kontrollen ska göras fyra (4) gånger per år.

Underhållsslipning

Underhållsslipning utförs av underhålls Entreprenören, så att ovanstående värden erhålls.

Spårläge

Spårlägesstandard avseende spårvidd, skevning, ramper och pilhöjd får inte avvika från värden enligt gällande ”Banstandard Norrköping”. Åtgärd ska senast utföras vid uppmätning av akut värden.

Underhålls entreprenören upprättar ett spårmätningsprotokoll som överlämnas till Norrköpings kommun.

Akuta spårlägesfel, som medför risk för urspårning, ska åtgärdas omedelbart.

Rälsmörjning

För att minska räl- och hjulslitage, samt eliminera skrikljud, orsakat av ökad friktion, ska underhålls entreprenör utföra smörjning där så erfordras. Skötsel av tre (3) st befintliga smörjapparater ingår.

Entreprenören ska ange hur denne avser att genomföra spårsmörjningen samt hur denna miljöanpassas. Genomförandeplanen ska godkännas av Norrköpings kommun. Smörjmedel ska följa gällande miljökrav och bekostas av entreprenör.

Frekvens

1 gång/månad.

Smörjning av kurvor, förbindelsespår och depåspår

Underhålls Entreprenören ska ange hur denne avser att genomföra spårsmörjningen samt hur denna miljöanpassas.

Frekvens

Utförs vid behov, dock minst 1 gång/vecka.

Överbyggnader

Dagvatten/vatten ledare/växelbrunnar

Ska åtgärdas minst en gång per månad eller då max 20 procent av anordningen är sandfylld. För sand fång gäller i motsvarande grad att de får vara fyllda till 75 procent innan de ska sugas.

Brunnslock ska finnas på alla brunnar samt att:

  • Betäckningen ska vara hel och inte skapa buller från trafiken
  • Tryckspolning ska utföras i anslutande ledningar då behov föreligger
  • Upptining av frusna ledningar ska utföras

Kontroll, rensning och spolning.

Frekvens

Utförs minst 1 gång/månad.

Asfalt, markbetong och gatsten

Hårdgjorda ytor ingår.

I gatuspår avses gränsen 1,33 m från ytterkant räl. Måttet avser avstånd ut från spår åt båda håll och inkluderar mellanliggande yta.

Ytan ska uppfylla följande krav:

  • Hål eller skadad beläggning i anslutning till räl, som innebär trafiksäkerhetsrisk, får inte förekomma och ska åtgärdas omedelbart
  • Sättningar som orsakar vattenstänk vid gångpassager/hållplatser får inte förekomma
  • Uppstickande brunnsbetäckningar >10 mm inom det egna entreprenadområdet får inte finnas. Uppstickande betäckningar i omedelbar anslutning till spårområdets gång- och vägpassager, anmäls till Norrköpings kommun.
  • Nivåskillnader mellan spår och beläggning >10 mm får inte förekomma i gång- och vägpassager. Beläggning utmed spår får inte överstiga rälsöverkant med mer än 10 mm, eftersom detta innebär säkerhetsrisk för spårvägstrafiken

Ifylld checklista lämnas månadsvis vid driftmöte av entreprenören.

Kontrollera och åtgärda.

Frekvens

Utförs 1 gång/månad.

Vägöverfarter, betongplatta och gummiplatta

Väg- och gångöverfarter ingår enligt ansvarsgränserna. Vägöverfarter och gångöverfarter på vignolräl ska ha distans till rälen. På signalsektion ska rälen vara elektriskt isolerad. Erforderlig rengöring ska ingå.

Funktion:

  • Betongplattan får inte vara sprucken så att funktionen äventyras
  • Skillnaden mellan gatuspår och platta får vara ± 10 mm
  • Mellan plattan och rälinnerkant, ska avståndet vara mellan 30-50 mm
  • Mellan plattan och rälytterkant får avståndet inte vara >20 mm
  • I spalt mellan platta och räl får föroreningar inte ligga närmare RÖK än 25 mm

Ifylld checklista lämnas månadsvis vid driftmöte av underhålls entreprenör

Ska synas av för både biltrafikens och spårvägstrafikens funktion.

Kontrollera och åtgärda.

Frekvens

Utförs 1 gång/månad.

Egen banvall

Slipers

Om enstaka slipers har brister enligt nedanstående ska de åtgärdas eller så ska byte av slipers ske.

  • Slipers överyta och sidor får ha max 30 porer som är mellan 5-15 mm. I rälläget får det inte förekomma porer >5 mm
  • Slipersbrott får inte förekomma
  • Slipers ska vara väl understoppade
  • Inga skador får finnas vid rälsläget
  • Sliperskruvar jämte dymlingar, ska ha fullgod infästning
  • Täckskiktet får inte vara skadat, så att armeringen syns eller vatten kan tränga in
  • Sliprar ska ligga med ett c/c-avstånd på 750 mm vid rakspår
  • I kurva med R>400 m, ska c/c-måttet vara 650 mm
Brister på enstaka sliprar åtgärdas eller byts.

Makadam

  • Ballasten ska vara väl packad under slipers och rälfot
  • Ballasten ska ligga 40 cm utanför slipersände i rakspår och i kurvor med R>500 m
  • Ballasten ska ligga 55 cm utanför slipersände i kurvor med R<500 m
  • Ballastnivån mellan sliprar, ska ligga i nivå med slipers överkant
  • Enstaka stenar från ballasten får förekomma ovanpå sliprarna

Kontroll och komplettering vid behov.

Befästning

Saknade eller skadade befästningar ska åtgärdas enligt nedan:

  • Mer än två befästningar i rad på samma räl, får inte saknas eller vara skadade
  • Befästningar ska sitta fast på sådant sätt att spårviddstoleranser kan klaras
  • I spår med befästning, som endast har en klämfjäder på vardera rälen, får det inte saknas klämfjäder på någon sliper
  • Befästning ska ha god klämkraft. Inga märken får finnas på rälsfoten som kan vara tecken på rälsvandring eller låg klämkraft
  • Gummimellanlägg ska ligga på plats och vara utan anmärkning
  • Sliperskruvar ska vara åtdragna
  • Isolatorer ska sitta på plats och vara hela
  • Det får inte finnas metallföremål mellan räl och slipers, som kan orsaka överslag

Saknade eller skadade befästningar åtgärdas.

Sidoområden på egen banvall

Upplockning av skräp och dylik, den egna banvallen skall ge ett rent och snyggt intryck.

Frekvens

1 gång/veckan.

VÄXLAR

Generellt

Kontroll av växlar, samt dess funktioner, ska ske löpande minst 4 ggr per år.

Entreprenören ansvarar för att kontrollen sker på elsäkerhetsmässigt sätt.

Entreprenören använder sig av de hjälpmedel som krävs för utförande av besiktningen så att denna leder till att upprätthålla eller öka spårnätets standard och minimera riskerna för akuta fel.

Uppkomna fel, ska om dessa innebär trafikfara, personfara eller driftstopp, åtgärdas omgående. Övriga fel ska åtgärdas inom 48 timmar, om inget annat överenskommes.

Byte på entreprenörens initiativ sker endast då akut fel uppstår, det vill säga, då felavhjälpning krävs.

Förebyggande underhåll

Funktionen förebyggande underhåll innefattar att:

  • Säkerställa signalanläggningens nuvarande kvalitetsnivå
  • I samråd mellan beställare och entreprenör utarbeta kvalitetshöjande förslag
  • Säkerställa en driftsäker spårvagnstrafik
  • Verka för att minska incidenter och tillbud

För att säkerställa/höja kvalitetsnivån på signalanläggningar, ska besiktningar och kontroller genomföras. De utgör basen för följande åtgärdskategorier:

  • Åtgärdad omedelbart
  • Underhålls planeras
  • Kvalitetshöjande investering

Växeldriv

Växeldriv besiktigas, justeras och smörjs enligt tillverkarens anvisningar och enligt gällande ”Banstandard Norrköping”.

Växelstyrning

Växelstyrningen ska skötas på ett sådant sätt att trafiksäkerheten alltid upprätthålls oavsett tid på dygnet. Tillverkarens anvisningar ska följas.

Gränsvärden för an- och frånliggande växeltungor, se Trafikverkets föreskrifter.

Besiktning av styrutrustning för växel sker med samma periodicitet som omläggningsaggregat besiktigas.

Fel som på något sätt innebär trafik- eller personfara, driftstopp eller som påverkar omläggningsmekanismens funktion ska åtgärdas omedelbart.

Tunganordning

Konstruktionen ska uppfylla följande krav:

  • Befästningen vid tungspets ska vara utan anmärkning
  • Slitage på tungor och stödräler, vid tungspets och inne på tungan, ska vara inom
  • tillåtna gränser
  • Glapp, mellantungspets och stödräl, får inte vara för stort och tungan ska sluta tätt
  • Utvalsning, på tungor och stödräl, får inte förekomma
  • Farkant och farbana, på tungor och stödräler, får inte ha sprickbildningar
  • Rullanordningar måste fungera
  • Glidplattor ska vara rengjorda och smorda
  • Gränsvärden för tunganordnings anliggande tunga ska vara 0-3 mm
  • Gränsvärden för tunganordnings frånliggande tunga ska vara 0-5 mm

Omläggningsanordning, mekaniska

Konstruktionen ska uppfylla följande krav:

  • Inga synliga sprickbildningar får förekomma på stänger och länkar
  • Justerskruvar ska vara fastskruvade och låsta
  • Dragstänger får inte ha glapp i bultar. Kontroll av att justeringen är rätt och att låsbleck och saxpinnar är låsta. Isolerdetaljer måste vara hela
  • Kontrollstänger får inte ha glapp i bultar. Kontroll av att justeringen är rätt och att låsbleck och saxpinnar är låsta. Isolerdetaljer måste vara hela
  • Länkar får inte ha glapp i bultar. Kontroll av att justering är rätt och att låsbleck och saxpinnar är låsta, samt att isolerdetaljer är hela
  • Rostangrepp och nedsmutsning får inte vara så omfattande att funktionen påverkas
  • Kontrollstänger och länkar får inte gå emot slipers under omläggning
  • Under drag- och kontrollstänger, ska det finnas ett fritt utrymme av minst 70 mm. Om galler finns ska detta vara fritt från föremål

Rengöring av spår, växlar, spårkorsningar m.m.

Vid kraftigt regn följer mycket smuts med i spåren och rinner ned i växlarna, vilket kräver särskild rengöring och funktionskontroll. Utöver detta, ska entreprenören rengöra och smörja växlar samt avlägsna främmande föremål i gatuspårets rilla. Avhjälpande åtgärder ska genomföras vid behov och redovisas i entreprenörens genomförandeplan.

Spårväxlar

Trafikspår och förbindelsespår

I trafikspår och förbindelsespår rengörs växlar, främmande föremål avlägsnas, dränering rengörs. Växellådslock lyfts för rengöring och smörjning av tunganordning, korsning, moträler och växelomläggningsmekanism. Funktionskontroll utförs.

Frekvens

Enligt schema från underhålls entreprenör. Av entreprenören föreslaget schema ska godkännas av Norrköpings kommun.

Depåspår

I depåspår rengörs växlar, främmande föremål avlägsnas, dränering rengörs. Växellådslock lyfts för rengöring och smörjning av tunganordning, korsning, moträler och växelomläggningsmekanism. Funktionskontroll utförs.

Frekvens

1 gång/vecka

Revision

Samtliga växlar ska revideras årligen. I revisionen ingår riktning av växeltungor, kontroll och justering av spårvidder, service av växelmekanism (aggregat), samt slipningar och påläggssvetsningar på tungor och spårkryss.

Frekvens

Utförs 1 gång/år.

Felavhjälpning

Om underhållsåtgärd eller felavhjälpning innebär materielbyte eller reparation av anläggningsdel som omfattar krav på besiktning, ska kontrollbesiktning utföras och protokollföras av besiktningsman, enligt entreprenörens system för egenkontroll.

Underhåll av spåranläggning

Principer för underhåll

Underhållet syftar till att upprätthålla spårsystemets funktion och tillgänglighet. Det kan utföras som avhjälpande underhåll, respektive akut felavhjälpning, baserad på besiktningar och tillsyn.

Avhjälpande underhåll

Detta avser åtgärder som framkommit efter besiktning, kontroller, felanmälan eller genom annan indikation som inte kräver akut felavhjälpning för att säkerställa trafik-, drift- eller personsäkerhet. Entreprenören får planera dessa arbeten med hänsyn till att funktionen i spårsystemet upprätthålls. Planen ska godkännas av Norrköpings kommun innan åtgärder vidtas.

Akut felavhjälpning

Entreprenören ska utföra akut felavhjälpning och åtgärda fel som kommit till dennes kännedom via den särskilda trafikledningen eller annan källa. Akut felavhjälpning är för att säkerhetsställa trafik- drift och personsäkerhet.

  • Inställelsetid 30 min.

Akuta felavhjälpningar innebär:

Skador och fel på spåranläggningen eller sidoområdet som kan orsaka stopp och störningar i trafiken som bedöms vara allmänfarliga ingår i entreprenaden.

Om anmält fel inte kvarstår vid ankomst till felställt ska ändå felsökningen utföras, för att om möjligt klarlägga orsaken till det tillfälliga felet.

Akut felavhjälpning innefattar:

  • Mottagning av felanmälan
  • Utryckning (med bevakare om så erfordras)
  • Planering
  • Arbetsberedning
  • Akut felavhjälpning
  • Efterföljande kontroll

Vid felsökning används respektive tillverkares underlag samt gällande ”Banstandard i Norrköping” i tillämpliga delar.

Den särskilda trafikledning ska kontaktas omedelbart när fel eller brister upptäcks. Entreprenören prioriterar och värderar, tillsammans med den särskilda trafikledningen, huruvida omgående felavhjälpning erfordras eller om åtgärd kan ske vid ett senare tillfälle som alltid ska överenskommas.

Beredskap och kontaktperson

Beredskap

  • Entreprenören ska dygnet runt årets alla dagar upprätthålla en beredskap för att åtgärda akuta skador och fel på spåranläggningen eller sidoområdet enligt gällande ”Banstandard i Norrköping”.
  • Vid olyckor som den särskilda trafikledningen meddelar ska entreprenören upprätthålla en beredskap för att åtgärda akuta skador och fel på spåranläggningen eller sidoområdet.
  • Inställelsetid 30 min.

Kontaktperson

Entreprenören ska tillhandahålla en kontaktperson dygnet runt vid olyckor och akuta händelser. Norrköpings kommun och den särskilda trafikledning ska informeras om vem som är entreprenörens kontaktperson.

Vinterunderhåll och halkbekämpning

Förutsättningar

För att kunna säkra anläggningens funktion och tillgänglighet även under vinterförhållanden krävs att entreprenören har tillgång till lokala väderprognoser samt rätt organisation för snöröjning, halkbekämpning, isrivning, snöbortforsling, sandupptagning och rillrensning.

Åtgärder ska påbörjas omgående oavsett tid på dygnet eller veckodag.

Entreprenören ska ha samråd med beställarens snöröjningsentreprenör för gator.

En snörutin ska upprättas av entreprenören som ska godkännas av Norrköpings kommun.

Halka orsakad av snö, is, lövfällning, trafikfilm etc. ska elimineras kontinuerligt.

Snöröjning, isrivning

Trafikledningen eller delegerad person är vid störningar och extrema väderleksförhållanden Norrköpings kommuns representant och har befogenheter att kalla ut personal vid akuta vintertjänster samt att göra omprioriteringar av resurser till angränsande underhållsentreprenader för att minimera störningarna i spårvägstrafiken.

Snöröjningen omfattar anläggningens samtliga spår och växlar samt hållplatser.

I gatuspår är gränsen för snöröjning 1,33 m från rälers ytterkant, samt mellanliggande yta.

Snöröjning ska inledas snarast vid snöfall, egen bedömning inom ramen för god funktion, och ska vara avslutat senast fyra timmar efter snöfallets upphörande.

Vid isbildning rivs isen i växlar och spårkryss. Växlarna tinas vid behov samt sopas om trafikhinder kan förutses.

Buss och spårvagnshållplatser samt anslutningar till gångbanor ska snöröjas enligt hållplatskartorna.

Frekvens

Åtgärdas vid behov.

Kontroll av temperatur och luftfuktighet

Kontroll av temperatur och luftfuktighet ska utföras på följande platser:

  1. Innerstaden
  2. Klockaretorpet
  3. Vidablick
  4. Kvarnberget

Erforderlig utrustning för mätning av temperatur och luftfuktighet ska ingå.

Frekvens

Utförs dagligen, under aktuell period.

Isrensning, svallis

Is i spåren, särskilt vid vändslingor, avlägsnas skyndsamt. Entreprenören ska genom egenkontroll svara för detta i förebyggande syfte.

Frekvens

Åtgärdas vid behov.

Halkbekämpning

Frekvens

Kan fordras flera gånger per dygn vid snöfall, underkylt regn och lövfällning.

Spårväg

Entreprenören ska kontinuerligt eliminera halka orsakad av snö, is, lövfällning, trafikfilm m m. Detta görs med en arbetsvagn tillsammans med påkopplat spårredskap. Sträckan det avser är hela spårvagnsnätet inklusive vagnhallsområdet totalt 45 000 spårmeter.

Hållplatser

Buss och spårvagnshållplatser inklusive anslutningar ska halkbekämpas. Ytor enligt hållplatskartorna.

Hållplatser

Städning av väderskydd omfattar avlägsnade av papper, glas, burkar och det som människor kastar omkring sig inklusive hundträck. Tillsyn och städning dagligen.

Lövupptagning ska göras dagligen under lövfällningsperioden på samtliga ytor.

Plastsoffa i väderskydd ska torkas av vid varje tillsyn.

Träsoffa i väderskyddet ska inoljas senast 15 maj varje år.

Glas runt väderskydd ska rengöras 2 gånger per år senast 1 maj - 15 maj och
15 november - 30 november

Väderskydden och cykelväderskydds tak ska rengöras en gång per år mellan 15 oktober och 15 november.

Där avrinningsrännor från tak finns skall dessa rengöras en gång mellan 15 oktober och 15 november.

Reparationsbehov ska anmälas vid driftmöten till beställaren. Trasiga möbler tas bort omgående och rapporteras till Norrköpings kommun.

Tillsyn ska ske i april varje år av cykelställ. Tvättning, riktning och bättring av färg ska ske. Skador eller dylikt ska rapporteras till Norrköpings kommun.

Uppsopning av glas, skador på sträckmetall ska åtgärd påbörjas inom 48 timmar efter upptäckt skada eller efter avrop från Norrköpings kommun.

Tömning av papperskorgar ska ske senast när kärlet är fyllt till 80 procent och beroende på säsong kan det behövas oftare eller mera sällan. Vid tömning av papperskorgar ska även området närmast korgen städas rent från skräp mm. Soppåse ingår, den ska vara miljömärkt och passa i storlek till behållaren.

Norrköpings kommun äger rätt att minska intervallet på papperskorgstillsynen för att sänka kostnaderna. Tömning efter evenemang, arrangemang och liknande tillställningar ingår ej i entreprenaden.

Entreprenören ska hålla uppsikt över korgarnas skick och meddela behov av byte eller justering. Utförs efter beställning. Obrukbara papperskorgar tas bort omgående och rapporteras till Norrköpings kommun.

Entreprenören ska ha tillsyn över klotter inom entreprenadområdet och rapportera med foto till Norrköpings kommun. Klottersanering m.m. ska utföras kontinuerligt genom tvättning där så erfordras på samtliga inventarier och ytor inom området. Om kemisk rengöring fordras ska anmälan göras till Norrköpings kommun. Klotter med stötande innehåll ska tas bort inom ett dygn och kan ske utan föregående samråd med Norrköpings kommun.

All klottersanering ersätts särskilt enligt offert, enligt Administrativa föreskrifter.

På, och i anslutning till gång- och cykelvägar och hållplatsytor med mera gäller 15 april som sista datum för avslutad vintersandupptagning. Vintersandupptagningen ska vara helt avslutad på samtliga ytor efter vinterperiodens slut senast den 15 maj. Med vintersandupptagning menas också att sopa/städa upp allt som finns på dom aktuella ytorna

Upptaget material forslas bort och disponeras av entreprenören. Entreprenören övertar också ansvaret för materialet från sandupptagningen.

Sammanställning av ytor och utrustning utifrån kartunderlaget:


Ytor

Area (km)

Hållplatsyta

19 189,13

Utrustning

Antal styck

-

-

Parksoffa med stålunderrede

2

JC Decaux (vädersydd ingår ej)

35

Väderskydd - glas med träbänk

39

Papperskorg

73

Cykelställ - 5 platser

3

Stålbänk med stålunderrede

98

-

-

Väderskydd-sträckmetall med träbänk

8

Väderskydd-sträckmetall-plexiglas med träbänk

6

Cykelställ - 8 platser

1

Cykelställ - 1 plats

1

Cykelställ - 10 platser med tak

8

Järnräcke hållplats

Funktionskrav:

  • Inga rostskador får finnas, som äventyrar räckets funktion eller avsedd säkerhet
  • Inga brott eller andra synliga skador får finnas
  • Räcket ska vara väl förankrat
  • Lutning får vara max 2 cm per meter

Fel ska rapporteras omgående till Norrköpings kommun för åtgärd.

Antal meter Järnräcke enligt bifogat kartunderlag för hållplatser.

Övrig drift av ytor och utrustning

Tavlor, skyltar

Tavlor och skyltar, som har direkt samband med spåranläggningen, omfattas av underhållet.

  • Alla tavlor enligt säkerhetsanordning för Norrköpings spårvägar
  • Reflexmärken
  • ”Förbud att beträda spårområde”
  • ”Livsfarlig ledning”

Vägmärket ”Varning för spårväg” ingår i besiktningen.

Skyltar ska vara fria från skador och klotter och så rena att de kan läsas i mörker på minst 50 m avstånd.

Frekvens

Åtgärdas vid behov.

Gräsytor

Gräsytor enligt bifogade kartor.

Gräsytor inom spårområdet ska klippas regelbundet. Gräset får vara max 15 cm högt och ska vid klippning tas ner till minst halva höjden.

Vid klippning ska även putsning ske kring hinder.

Klippt gräs ska alltid tas bort.

Barmarksrenhållning

Spårområdet ska vara fritt från skräp, stenar och främmande föremål.

Större främmande föremål ska omhändertas skyndsamt om de innebär risk för trafiksäkerheten. Detta gäller även under icke ordinarie arbetstid.

Plankorsning

När sikt/fri sikt, kontrolleras och åtgärd.

Frekvens

1 gång/vecka.

Grindar och staket

Kontroll av att alla grindar, gångfåller och staket är jordade ingår.

Grind/gångfålla

Funktionskontroll ska kontinuerligt utföras av alla grindar och gångfållor. Fel ska rapporteras omgående till Norrköpings kommun för åtgärd.

Antal grindar: 14 st

Antal gångfållor: 13 st

Frekvens

Funktionskontroll en (1) gång i månaden.

Nätstaket

Funktionskrav:

  • Hål i maskor får förekomma, upp till 3 maskor per 5 m² staket
  • Ingen större skada får finnas, som äventyrar staketets funktion eller säkerhet
  • Lutning max 10 cm per meter

Fel ska rapporteras omgående till Norrköpings kommun för åtgärd.

Frekvens

Kontroll 1 gång i veckan.

Sträcka

11710 meter nätstaket.

Järnräcke

Funktionskrav:

  • Inga rostskador får finnas, som äventyrar räckets funktion eller avsedd säkerhet
  • Inga brott eller andra synliga skador får finnas
  • Räcket ska vara väl förankrat
  • Lutning får vara max 2 cm per meter

Fel ska rapporteras omgående till Norrköpings kommun för åtgärd.

Frekvens

Kontroll 1 gång i vecka, åtgärdas vid behov.

Sträcka

600 meter järnräcke.

Fri sikt och fri höjd

Det åligger underhålls entreprenör att kontakta angränsande markägare som har inträngande vegetation på banvallsområde eller hållplatsyta innan åtgärd vidtas.

Entreprenören ska, för angränsande fastighetsägare, påtala växtlighet som innebär nedsatt sikt för spårtrafiken.

Entreprenören ska begära att fastighetsägare röjer vegetation vid trafikfara.

Vid grensågning och högröjning ska Norrköpings kommun kontaktas före arbetets igångsättning.

Siktskymmande vegetation

Busk- och trädvegetation vid trafiksignaler, vägmärken och längs spåret, ska beskäras om de utgör trafikfara. Norrköpings kommun kontaktas före beskärning.

Entreprenören ska i förebyggande syfte ta ned större, torra eller döda grenar med diameter >50 mm, om dessa riskerar att falla ner inom spårområdet.

Frekvens

Åtgärdas vid behov. Entreprenören ska kalkylera med 1 ggr per år.

Kontroll av ”fria rummet”

Det fria utrymmet för spårvägsanläggningen ska hållas fritt från grenar och annan vegetation. Utrymmet sträcker sig och minst 2,5 m horisontellt från spårmitt.

Okulär kontroll av ”fria rummet”

Okulär kontroll av ”fria rummet”.

Frekvens

1 gång per kvartal.

Kontroll av ”fria rummet” med mätvagn

Kontroll av fria rummet utförs även med mätvagn.

Frekvens

1 gång per år.

Fri sikt

Den fria sikten till tavlor och signalanordningar ska vara minst 200 m, vid tillåten hastighet upp till 60 km/h, där banans geometri medger detta.

Frekvens

Åtgärdas vid behov.

Fri höjd

Den fria höjden över rälsöverkant (rök) ska vara minst 5,5 m hela året. Endast befintliga och utmärkta fasta hinder är undantagna.

Kravet gäller hela spårområdet, 1,33 m från ytterräler och området däremellan.

Frekvens

Åtgärdas vid behov.

Berg- och Jordskärning

Bergskärningar

Bergskärningar ska uppfylla följande krav:

  • Det får inte finnas risk för att stenar eller block faller ner
  • Ytliga skador, sprickor eller andra tecken på rörelser i frostisolering eller betong får inte överstiga 2 mm. Skyddslagret för armering ska vara intakt
  • Bergförankringar och skyddsnät ska vara intakta inom spårområdet
  • Läckage som kan åstadkomma skador på anläggningen ska observeras och rapporteras.
  • Jord får ej förekomma till en bredd av minst
    • 1,2 m från krön vid slänthöjd d<3,5 över rök.
    • 2,5 m från krön vid slänthöjd d >3,5 över rök
  • Bergskärning får inte inkräkta på fria rummet. Norrköpings kommun meddelas om inskränkning observeras
  • Ingen större skada får finnas på skyddsstängsel som äventyrar staketets funktion eller avsedda säkerhet

Frekvens

Åtgärdas vid behov.

Jordskärningar

Erosionsskador eller sprickor får inte förekomma. Inte heller tecken på sådana. Vattenläckage som kan åstadkomma skador på anläggningen ska observeras och rapporteras. Rörelser eller skador på förstärkningsanordningar, t ex geonät eller jordspikning, får inte förekomma. Rörelser anmäls omgående till Norrköpings kommun.

Åtgärdas vid behov.

Sidan publicerad 14 december 2020 kl. 08:12

Senast uppdaterad 14 december 2020 kl. 10:12

Norrköpings tekniska handbok

Norrköpings tekniska handbok gäller för projektering av kommunens allmänna platsmark.

Revideringar

Vi uppdaterar teknisk handbok två gånger om året.

Kontakt

loggo

Copyright © Norrköpings kommun        Organisationsnummer: 212000-0456