Spårvagnsspåret
Spåranläggningen avser både gatuspår och spår på egen banvall samt spår på vagnhallsområdet. Det är totalt 45 000 spårmeter räls.
Spåren är till största delen gatuspår där spårvagnstrafiken blandas med all övrig trafik (gångare, cyklister och bilförare). 11km dubbelspår är på en egen banvall där spårvagnen är det enda trafikslaget.
I Norrköping finns det flera olika typer av sätt att bygga spårväg, dom vanligaste förekomna är: Spår i gjutasfalt med asfalt ovanpå, spår i makadam med asfalt ovanpå, samt spår i makadam med gräs ovanpå. Vi använder oss av både spårstag och slipers. Det finns även olika typer av byggnadssätt som har prövats genom åren. I Södertull så är spåren vilande på betongfundament som är nedsänkta i marken och med en topp av smågatsten. Vid Trozelligatan så finns det en typ utav bullerdämpande matta under spåret för att minska vibrationer till närliggande fastigheter.
Underhålls entreprenören ska utföra de åtgärder enligt Transportstyrelsens lagar och föreskrifter samt Norrköpings kommuns:
Den särskilda trafikledningen
Gränsvärden för räl slitage får inte överskridas.
Räls brott ska åtgärdas omgående. Standarden för rälen bestäms av följande:
Låga eller defekta skarvar
Beläggning som hindrar den elektriska ledningsförmågan
Rälsbrott
Räffelbildning
Solkurvor
Höjd- och sidoslitaget ska befinna sig inom de tillåtna toleranserna enligt gällande ”Banstandard Norrköping”.
Skarv
Svetsskarv
Svetsen får, vid okulär besiktning, inte ha bindfel, pipes eller varmsprickor.
Svetsskarvar får inte vara för låga eller nedstukade.
Isolerskarv
För isolerskarvarna gäller följande:
Påläggssvetsning
Behov kontrolleras inom ramen för säkerhets- respektive underhållsbesiktning. Påläggssvetsning genomförs enligt ”Banstandard Norrköping”. Entreprenören ska utföra påläggssvetsning efter samråd med Norrköpings kommun. Arbetet är inklusive material och den personal som behövs (eventuell bevakare).
Räfflor
Vågighetslängder upp till 300 mm och räffelamplituder ska åtgärdas enligt nedanstående tider:
0,00-0,04 mm inom tre (3) år
>0,04-0,07 mm inom ett (1) år
>0,07 mm inom en (1) månad
Räffelbildning
Kontroll av räffelbildning görs i samband med underhållsbesiktning. Underhållsslipning sker inom en månad om räfflor är >0,07 mm. I övrigt gäller gällande ”Banstandard Norrköping”.
Rälbyten
Behov av rälbyten anmäls till Norrköpings kommun vid driftmöten. Räl byten genomförs enligt gällande ”Banstandard Norrköping”.
Dilatationsskarvar
Det finns 20 stycken dilatationsskarvar i anläggningen. Dessa ska kontrolleras regelbundet. Frekvensen beskrivs av entreprenören i genomförandeplanen. Kontrollen ska göras fyra (4) gånger per år.
Underhållsslipning
Underhållsslipning utförs av underhålls Entreprenören, så att ovanstående värden erhålls.
Spårläge
Spårlägesstandard avseende spårvidd, skevning, ramper och pilhöjd får inte avvika från värden enligt gällande ”Banstandard Norrköping”. Åtgärd ska senast utföras vid uppmätning av akut värden.
Underhålls entreprenören upprättar ett spårmätningsprotokoll som överlämnas till Norrköpings kommun.
Akuta spårlägesfel, som medför risk för urspårning, ska åtgärdas omedelbart.
Rälsmörjning
För att minska räl- och hjulslitage, samt eliminera skrikljud, orsakat av ökad friktion, ska underhålls entreprenör utföra smörjning där så erfordras. Skötsel av tre (3) st befintliga smörjapparater ingår.
Entreprenören ska ange hur denne avser att genomföra spårsmörjningen samt hur denna miljöanpassas. Genomförandeplanen ska godkännas av Norrköpings kommun. Smörjmedel ska följa gällande miljökrav och bekostas av entreprenör.
Frekvens
1 gång/månad.
Smörjning av kurvor, förbindelsespår och depåspår
Underhålls Entreprenören ska ange hur denne avser att genomföra spårsmörjningen samt hur denna miljöanpassas.
Frekvens
Utförs vid behov, dock minst 1 gång/vecka.
Dagvatten/vatten ledare/växelbrunnar
Ska åtgärdas minst en gång per månad eller då max 20 procent av anordningen är sandfylld. För sand fång gäller i motsvarande grad att de får vara fyllda till 75 procent innan de ska sugas.
Brunnslock ska finnas på alla brunnar samt att:
Kontroll, rensning och spolning.
Frekvens
Utförs minst 1 gång/månad.
Asfalt, markbetong och gatsten
Hårdgjorda ytor ingår.
I gatuspår avses gränsen 1,33 m från ytterkant räl. Måttet avser avstånd ut från spår åt båda håll och inkluderar mellanliggande yta.
Ytan ska uppfylla följande krav:
Ifylld checklista lämnas månadsvis vid driftmöte av entreprenören.
Kontrollera och åtgärda.
Frekvens
Utförs 1 gång/månad.
Vägöverfarter, betongplatta och gummiplatta
Väg- och gångöverfarter ingår enligt ansvarsgränserna. Vägöverfarter och gångöverfarter på vignolräl ska ha distans till rälen. På signalsektion ska rälen vara elektriskt isolerad. Erforderlig rengöring ska ingå.
Funktion:
Ifylld checklista lämnas månadsvis vid driftmöte av underhålls entreprenör
Ska synas av för både biltrafikens och spårvägstrafikens funktion.
Kontrollera och åtgärda.
Frekvens
Utförs 1 gång/månad.
Slipers
Om enstaka slipers har brister enligt nedanstående ska de åtgärdas eller så ska byte av slipers ske.
Makadam
Kontroll och komplettering vid behov.
Befästning
Saknade eller skadade befästningar ska åtgärdas enligt nedan:
Saknade eller skadade befästningar åtgärdas.
Sidoområden på egen banvall
Upplockning av skräp och dylik, den egna banvallen skall ge ett rent och snyggt intryck.
Frekvens
1 gång/veckan.
Generellt
Kontroll av växlar, samt dess funktioner, ska ske löpande minst 4 ggr per år.
Entreprenören ansvarar för att kontrollen sker på elsäkerhetsmässigt sätt.
Entreprenören använder sig av de hjälpmedel som krävs för utförande av besiktningen så att denna leder till att upprätthålla eller öka spårnätets standard och minimera riskerna för akuta fel.
Uppkomna fel, ska om dessa innebär trafikfara, personfara eller driftstopp, åtgärdas omgående. Övriga fel ska åtgärdas inom 48 timmar, om inget annat överenskommes.
Byte på entreprenörens initiativ sker endast då akut fel uppstår, det vill säga, då felavhjälpning krävs.
Förebyggande underhåll
Funktionen förebyggande underhåll innefattar att:
För att säkerställa/höja kvalitetsnivån på signalanläggningar, ska besiktningar och kontroller genomföras. De utgör basen för följande åtgärdskategorier:
Växeldriv
Växeldriv besiktigas, justeras och smörjs enligt tillverkarens anvisningar och enligt gällande ”Banstandard Norrköping”.
Växelstyrning
Växelstyrningen ska skötas på ett sådant sätt att trafiksäkerheten alltid upprätthålls oavsett tid på dygnet. Tillverkarens anvisningar ska följas.
Gränsvärden för an- och frånliggande växeltungor, se Trafikverkets föreskrifter.
Besiktning av styrutrustning för växel sker med samma periodicitet som omläggningsaggregat besiktigas.
Fel som på något sätt innebär trafik- eller personfara, driftstopp eller som påverkar omläggningsmekanismens funktion ska åtgärdas omedelbart.
Tunganordning
Konstruktionen ska uppfylla följande krav:
Omläggningsanordning, mekaniska
Konstruktionen ska uppfylla följande krav:
Rengöring av spår, växlar, spårkorsningar m.m.
Vid kraftigt regn följer mycket smuts med i spåren och rinner ned i växlarna, vilket kräver särskild rengöring och funktionskontroll. Utöver detta, ska entreprenören rengöra och smörja växlar samt avlägsna främmande föremål i gatuspårets rilla. Avhjälpande åtgärder ska genomföras vid behov och redovisas i entreprenörens genomförandeplan.
Spårväxlar
Trafikspår och förbindelsespår
I trafikspår och förbindelsespår rengörs växlar, främmande föremål avlägsnas, dränering rengörs. Växellådslock lyfts för rengöring och smörjning av tunganordning, korsning, moträler och växelomläggningsmekanism. Funktionskontroll utförs.
Frekvens
Enligt schema från underhålls entreprenör. Av entreprenören föreslaget schema ska godkännas av Norrköpings kommun.
Depåspår
I depåspår rengörs växlar, främmande föremål avlägsnas, dränering rengörs. Växellådslock lyfts för rengöring och smörjning av tunganordning, korsning, moträler och växelomläggningsmekanism. Funktionskontroll utförs.
Frekvens
1 gång/vecka
Revision
Samtliga växlar ska revideras årligen. I revisionen ingår riktning av växeltungor, kontroll och justering av spårvidder, service av växelmekanism (aggregat), samt slipningar och påläggssvetsningar på tungor och spårkryss.
Frekvens
Utförs 1 gång/år.
Om underhållsåtgärd eller felavhjälpning innebär materielbyte eller reparation av anläggningsdel som omfattar krav på besiktning, ska kontrollbesiktning utföras och protokollföras av besiktningsman, enligt entreprenörens system för egenkontroll.
Underhåll av spåranläggning
Principer för underhåll
Underhållet syftar till att upprätthålla spårsystemets funktion och tillgänglighet. Det kan utföras som avhjälpande underhåll, respektive akut felavhjälpning, baserad på besiktningar och tillsyn.
Avhjälpande underhåll
Detta avser åtgärder som framkommit efter besiktning, kontroller, felanmälan eller genom annan indikation som inte kräver akut felavhjälpning för att säkerställa trafik-, drift- eller personsäkerhet. Entreprenören får planera dessa arbeten med hänsyn till att funktionen i spårsystemet upprätthålls. Planen ska godkännas av Norrköpings kommun innan åtgärder vidtas.
Akut felavhjälpning
Entreprenören ska utföra akut felavhjälpning och åtgärda fel som kommit till dennes kännedom via den särskilda trafikledningen eller annan källa. Akut felavhjälpning är för att säkerhetsställa trafik- drift och personsäkerhet.
Akuta felavhjälpningar innebär:
Skador och fel på spåranläggningen eller sidoområdet som kan orsaka stopp och störningar i trafiken som bedöms vara allmänfarliga ingår i entreprenaden.
Om anmält fel inte kvarstår vid ankomst till felställt ska ändå felsökningen utföras, för att om möjligt klarlägga orsaken till det tillfälliga felet.
Akut felavhjälpning innefattar:
Vid felsökning används respektive tillverkares underlag samt gällande ”Banstandard i Norrköping” i tillämpliga delar.
Den särskilda trafikledning ska kontaktas omedelbart när fel eller brister upptäcks. Entreprenören prioriterar och värderar, tillsammans med den särskilda trafikledningen, huruvida omgående felavhjälpning erfordras eller om åtgärd kan ske vid ett senare tillfälle som alltid ska överenskommas.
Beredskap och kontaktperson
Beredskap
Kontaktperson
Entreprenören ska tillhandahålla en kontaktperson dygnet runt vid olyckor och akuta händelser. Norrköpings kommun och den särskilda trafikledning ska informeras om vem som är entreprenörens kontaktperson.
Förutsättningar
För att kunna säkra anläggningens funktion och tillgänglighet även under vinterförhållanden krävs att entreprenören har tillgång till lokala väderprognoser samt rätt organisation för snöröjning, halkbekämpning, isrivning, snöbortforsling, sandupptagning och rillrensning.
Åtgärder ska påbörjas omgående oavsett tid på dygnet eller veckodag.
Entreprenören ska ha samråd med beställarens snöröjningsentreprenör för gator.
En snörutin ska upprättas av entreprenören som ska godkännas av Norrköpings kommun.
Halka orsakad av snö, is, lövfällning, trafikfilm etc. ska elimineras kontinuerligt.
Snöröjning, isrivning
Trafikledningen eller delegerad person är vid störningar och extrema väderleksförhållanden Norrköpings kommuns representant och har befogenheter att kalla ut personal vid akuta vintertjänster samt att göra omprioriteringar av resurser till angränsande underhållsentreprenader för att minimera störningarna i spårvägstrafiken.
Snöröjningen omfattar anläggningens samtliga spår och växlar samt hållplatser.
I gatuspår är gränsen för snöröjning 1,33 m från rälers ytterkant, samt mellanliggande yta.
Snöröjning ska inledas snarast vid snöfall, egen bedömning inom ramen för god funktion, och ska vara avslutat senast fyra timmar efter snöfallets upphörande.
Vid isbildning rivs isen i växlar och spårkryss. Växlarna tinas vid behov samt sopas om trafikhinder kan förutses.
Buss och spårvagnshållplatser samt anslutningar till gångbanor ska snöröjas enligt hållplatskartorna.
Frekvens
Åtgärdas vid behov.
Kontroll av temperatur och luftfuktighet
Kontroll av temperatur och luftfuktighet ska utföras på följande platser:
Erforderlig utrustning för mätning av temperatur och luftfuktighet ska ingå.
Frekvens
Utförs dagligen, under aktuell period.
Isrensning, svallis
Is i spåren, särskilt vid vändslingor, avlägsnas skyndsamt. Entreprenören ska genom egenkontroll svara för detta i förebyggande syfte.
Frekvens
Åtgärdas vid behov.
Halkbekämpning
Frekvens
Kan fordras flera gånger per dygn vid snöfall, underkylt regn och lövfällning.
Spårväg
Entreprenören ska kontinuerligt eliminera halka orsakad av snö, is, lövfällning, trafikfilm m m. Detta görs med en arbetsvagn tillsammans med påkopplat spårredskap. Sträckan det avser är hela spårvagnsnätet inklusive vagnhallsområdet totalt 45 000 spårmeter.
Hållplatser
Buss och spårvagnshållplatser inklusive anslutningar ska halkbekämpas. Ytor enligt hållplatskartorna.
Städning av väderskydd omfattar avlägsnade av papper, glas, burkar och det som människor kastar omkring sig inklusive hundträck. Tillsyn och städning dagligen.
Lövupptagning ska göras dagligen under lövfällningsperioden på samtliga ytor.
Plastsoffa i väderskydd ska torkas av vid varje tillsyn.
Träsoffa i väderskyddet ska inoljas senast 15 maj varje år.
Glas runt väderskydd ska rengöras 2 gånger per år senast 1 maj - 15 maj och
15 november - 30 november
Väderskydden och cykelväderskydds tak ska rengöras en gång per år mellan 15 oktober och 15 november.
Där avrinningsrännor från tak finns skall dessa rengöras en gång mellan 15 oktober och 15 november.
Reparationsbehov ska anmälas vid driftmöten till beställaren. Trasiga möbler tas bort omgående och rapporteras till Norrköpings kommun.
Tillsyn ska ske i april varje år av cykelställ. Tvättning, riktning och bättring av färg ska ske. Skador eller dylikt ska rapporteras till Norrköpings kommun.
Uppsopning av glas, skador på sträckmetall ska åtgärd påbörjas inom 48 timmar efter upptäckt skada eller efter avrop från Norrköpings kommun.
Tömning av papperskorgar ska ske senast när kärlet är fyllt till 80 procent och beroende på säsong kan det behövas oftare eller mera sällan. Vid tömning av papperskorgar ska även området närmast korgen städas rent från skräp mm. Soppåse ingår, den ska vara miljömärkt och passa i storlek till behållaren.
Norrköpings kommun äger rätt att minska intervallet på papperskorgstillsynen för att sänka kostnaderna. Tömning efter evenemang, arrangemang och liknande tillställningar ingår ej i entreprenaden.
Entreprenören ska hålla uppsikt över korgarnas skick och meddela behov av byte eller justering. Utförs efter beställning. Obrukbara papperskorgar tas bort omgående och rapporteras till Norrköpings kommun.
Entreprenören ska ha tillsyn över klotter inom entreprenadområdet och rapportera med foto till Norrköpings kommun. Klottersanering m.m. ska utföras kontinuerligt genom tvättning där så erfordras på samtliga inventarier och ytor inom området. Om kemisk rengöring fordras ska anmälan göras till Norrköpings kommun. Klotter med stötande innehåll ska tas bort inom ett dygn och kan ske utan föregående samråd med Norrköpings kommun.
All klottersanering ersätts särskilt enligt offert, enligt Administrativa föreskrifter.
På, och i anslutning till gång- och cykelvägar och hållplatsytor med mera gäller 15 april som sista datum för avslutad vintersandupptagning. Vintersandupptagningen ska vara helt avslutad på samtliga ytor efter vinterperiodens slut senast den 15 maj. Med vintersandupptagning menas också att sopa/städa upp allt som finns på dom aktuella ytorna
Upptaget material forslas bort och disponeras av entreprenören. Entreprenören övertar också ansvaret för materialet från sandupptagningen.
Sammanställning av ytor och utrustning utifrån kartunderlaget:
Ytor | Area (km) |
---|---|
Hållplatsyta | 19 189,13 |
Utrustning | Antal styck |
- | - |
Parksoffa med stålunderrede | 2 |
JC Decaux (vädersydd ingår ej) | 35 |
Väderskydd - glas med träbänk | 39 |
Papperskorg | 73 |
Cykelställ - 5 platser | 3 |
Stålbänk med stålunderrede | 98 |
- | - |
Väderskydd-sträckmetall med träbänk | 8 |
Väderskydd-sträckmetall-plexiglas med träbänk | 6 |
Cykelställ - 8 platser | 1 |
Cykelställ - 1 plats | 1 |
Cykelställ - 10 platser med tak | 8 |
Järnräcke hållplats
Funktionskrav:
Fel ska rapporteras omgående till Norrköpings kommun för åtgärd.
Antal meter Järnräcke enligt bifogat kartunderlag för hållplatser.
Tavlor, skyltar
Tavlor och skyltar, som har direkt samband med spåranläggningen, omfattas av underhållet.
Vägmärket ”Varning för spårväg” ingår i besiktningen.
Skyltar ska vara fria från skador och klotter och så rena att de kan läsas i mörker på minst 50 m avstånd.
Frekvens
Åtgärdas vid behov.
Gräsytor
Gräsytor enligt bifogade kartor.
Gräsytor inom spårområdet ska klippas regelbundet. Gräset får vara max 15 cm högt och ska vid klippning tas ner till minst halva höjden.
Vid klippning ska även putsning ske kring hinder.
Klippt gräs ska alltid tas bort.
Barmarksrenhållning
Spårområdet ska vara fritt från skräp, stenar och främmande föremål.
Större främmande föremål ska omhändertas skyndsamt om de innebär risk för trafiksäkerheten. Detta gäller även under icke ordinarie arbetstid.
Plankorsning
När sikt/fri sikt, kontrolleras och åtgärd.
Frekvens
1 gång/vecka.
Grindar och staket
Kontroll av att alla grindar, gångfåller och staket är jordade ingår.
Grind/gångfålla
Funktionskontroll ska kontinuerligt utföras av alla grindar och gångfållor. Fel ska rapporteras omgående till Norrköpings kommun för åtgärd.
Antal grindar: 14 st
Antal gångfållor: 13 st
Frekvens
Funktionskontroll en (1) gång i månaden.
Nätstaket
Funktionskrav:
Fel ska rapporteras omgående till Norrköpings kommun för åtgärd.
Frekvens
Kontroll 1 gång i veckan.
Sträcka
11710 meter nätstaket.
Järnräcke
Funktionskrav:
Fel ska rapporteras omgående till Norrköpings kommun för åtgärd.
Frekvens
Kontroll 1 gång i vecka, åtgärdas vid behov.
Sträcka
600 meter järnräcke.
Det åligger underhålls entreprenör att kontakta angränsande markägare som har inträngande vegetation på banvallsområde eller hållplatsyta innan åtgärd vidtas.
Entreprenören ska, för angränsande fastighetsägare, påtala växtlighet som innebär nedsatt sikt för spårtrafiken.
Entreprenören ska begära att fastighetsägare röjer vegetation vid trafikfara.
Vid grensågning och högröjning ska Norrköpings kommun kontaktas före arbetets igångsättning.
Siktskymmande vegetation
Busk- och trädvegetation vid trafiksignaler, vägmärken och längs spåret, ska beskäras om de utgör trafikfara. Norrköpings kommun kontaktas före beskärning.
Entreprenören ska i förebyggande syfte ta ned större, torra eller döda grenar med diameter >50 mm, om dessa riskerar att falla ner inom spårområdet.
Frekvens
Åtgärdas vid behov. Entreprenören ska kalkylera med 1 ggr per år.
Kontroll av ”fria rummet”
Det fria utrymmet för spårvägsanläggningen ska hållas fritt från grenar och annan vegetation. Utrymmet sträcker sig och minst 2,5 m horisontellt från spårmitt.
Okulär kontroll av ”fria rummet”
Okulär kontroll av ”fria rummet”.
Frekvens
1 gång per kvartal.
Kontroll av ”fria rummet” med mätvagn
Kontroll av fria rummet utförs även med mätvagn.
Frekvens
1 gång per år.
Fri sikt
Den fria sikten till tavlor och signalanordningar ska vara minst 200 m, vid tillåten hastighet upp till 60 km/h, där banans geometri medger detta.
Frekvens
Åtgärdas vid behov.
Fri höjd
Den fria höjden över rälsöverkant (rök) ska vara minst 5,5 m hela året. Endast befintliga och utmärkta fasta hinder är undantagna.
Kravet gäller hela spårområdet, 1,33 m från ytterräler och området däremellan.
Frekvens
Åtgärdas vid behov.
Bergskärningar
Bergskärningar ska uppfylla följande krav:
Frekvens
Åtgärdas vid behov.
Jordskärningar
Erosionsskador eller sprickor får inte förekomma. Inte heller tecken på sådana. Vattenläckage som kan åstadkomma skador på anläggningen ska observeras och rapporteras. Rörelser eller skador på förstärkningsanordningar, t ex geonät eller jordspikning, får inte förekomma. Rörelser anmäls omgående till Norrköpings kommun.
Åtgärdas vid behov.
Sidan publicerad 14 december 2020 kl. 08:12
Senast uppdaterad 14 december 2020 kl. 10:12
Norrköpings tekniska handbok
Norrköpings tekniska handbok gäller för projektering av kommunens allmänna platsmark.
Revideringar
Vi uppdaterar teknisk handbok två gånger om året.
Kontakt
Hör av dig till tekniskhandbok@norrkoping.se
Copyright © Norrköpings kommun Organisationsnummer: 212000-0456