Teknisk handbok

logga

Teknisk handbok

Sidospår (industrispår)

Hamn och industrispår består av cirka 40 000 m sidospår.

Samhällsbyggnadkontoret driver och ansvarar för Norrköpings kommuns industrispår med två huvudbanor, samt spår från Trafikverkets stambana enligt följande:

  • Lindöbanan (Södrahamns spåret) utgår från Godsbangården och sträcker sig söder om Motala Ström och Lindökanalen
  • Händelöbanan(Händelöspåret) utgår från Godsbangården och sträcker sig norr om Motala Ström och Lindökanalen
  • Från stambanan mot Ostkustspåret

Norrköpings kommun är enligt Järnvägslagen SFS 2004:519 järnvägsinfrastrukturägare och har tillstånd att driva spårverksamhet samhällsbyggnadkontoret har därmed ansvar för att järnvägsnätet ska vara i ett trafiksäkert skick. samhällsbyggnadkontoret har som stöd för detta bl.a. upprättat följande säkerhetsdokument som utgör regelverk och förutsättningar för hur järnvägsföretagen får nyttja kommunens industrispår:

  • Säkerhetsstyrningssystem för Norrköpings kommuns industrispår
  • Trafiksäkerhetsinstruktioner och säkerhetsbestämmelser för Norrköpings hamn och Industrispår

När det gäller själva framförandet av järnvägsfordon har idag cirka 20 olika järnvägsföretag tillstånd att trafikera kommunens hamn- och industrispår.

Norrköpings kommun har en särskild entreprenad för all trafikledning på hamn och industrispår som även inkluderar spårvägstrafiken. Direktiven från trafikledningen ska ovillkorligt följas av den anlitade driftentreprenören för hamn- och industrispår. Driftentreprenören har också rapporteringsskyldighet till trafikledning och Norrköpings kommun.

Sidan publicerad 14 december 2020 kl. 08:12

Senast uppdaterad 14 december 2020 kl. 10:12

Norrköpings tekniska handbok

Norrköpings tekniska handbok gäller för projektering av kommunens allmänna platsmark.

Revideringar

Vi uppdaterar teknisk handbok två gånger om året.

Kontakt

loggo

Copyright © Norrköpings kommun        Organisationsnummer: 212000-0456