Teknisk handbok

logga

Teknisk handbok

Tillsyn, kontroll, besiktning och provning

Besiktning

Säkerhets- och underhållsbesiktning ska utföras en gång per år var för sig. (intervall 6 månader)

Entreprenören ska upprätta en besiktningsplan, som ska delges och godkännas av Norrköpings kommun. Omfattningen av besiktningen ska avse alla ingående delar i spåranläggningen.

Uppföljning/Kontroll

Uppföljning/kontroll av entreprenaden kommer att ske bland annat med stöd av checklistor, GPS samt genom stickprovskontroller.

För redovisning av entreprenörens genomförda egenkontroller ska entreprenören använda av kommunen godkänd GPS-utrustning för exempelvis vinterväghållning, vintersandupptagning, spolning och sugning av spårbrunnar. Entreprenören står för erforderlig GPS-utrustning under avtalstiden. Samråd krävs med Norrköpings kommun innan inköp av GPS-utrustning som ska vara kompatibel med Norrköpings kommun utrustning. Entreprenören upprättar checklistor i samråd med Norrköpings kommun.

Underhåll av spåranläggning

Alla underhållsinsatser ska redovisas digitalt för beställaren.

Samtliga underhållsinsatser ska protokollföras och redovisas för Norrköpings kommun. En projektanpassad verksamhetsplan ska upprättas och följa gällande ”Banstandard Norrköping”.

Alla besiktningar ska redovisas digitalt för Norrköpings kommun.

1. Säkerhetsbesiktning

Omfattar kontroll av att spårvägens tekniska system, enligt föreskrift NK-FS 701”Säkerhetsbesiktning av fasta anläggningar”, uppfyller fastställda krav.

Besiktning utförs enligt schema och ska protokollföras och redovisas för Norrköpings kommun senast två veckor efter utförd besiktning. Redovisningen ska visa eventuella anmärkningar enligt prioritering A (akut), V (veckoåtgärd), M (månadsåtgärd), Å (årsåtgärd) och Ö (övrigt). Brister och fel som redovisas inom A, V och M arbetsbereds och genomförs inom ramen för basunderhållet. Övriga anmärkningar ska ligga till grund för planerat avhjälpande underhåll.

Brister i vägmarkeringar redovisas av entreprenör i besiktningsprotokoll från säkerhetsbesiktning.

2. Underhållsbesiktning

Utförs enligt föreskrift NK-FS 702 ”Underhållsbesiktning av fasta anläggningar”. Besiktningsresultatet utgör underlag för kort- och långsiktig planering av underhållsingrepp i anläggningarna. Härigenom uppnås kraven på funktion, optimal teknisk och ekonomisk livslängd samt förebyggs eller förhindrande fel som kan leda till trafikstörning, trafikolyckor eller andra tillbud i spårvägstrafiken.

Besiktning utförs enligt schema och ska protokollföras och redovisas för Norrköpings kommun, senast två veckor efter utförd besiktning. Redovisningen ska visa de anmärkningar enligt prioritering A (akut), V (veckoåtgärd), M (månadsåtgärd), Å 1-3 (årsåtgärder) och Ö (övrigt). Brister och fel som redovisas inom A, V och M arbetsbereds och genomförs inom ramen för basunderhållet. Övriga ska ligga till grund för planerat avhjälpande underhåll.

3. Ibruktagandebesiktning

Med ibruktagandebesiktning avses en teknisk kontroll som utförs före driftsättning av en spåranläggning och som säkerställer att dess utförande överensstämmer med aktuella normer och bygghandlingar. Ibruktagandebesiktning ska ske av färdigställd del enligt NK-FS 703 av entreprenören i samband med driftsättning.

Tekniska driftmöten

Entreprenören ska medverka vid tekniska driftmöten som Norrköpings kommun kallar på. På dessa driftmöte ska entreprenören b.la. redovisa checklistor. Dessa beräknas till 10 ggr per år.

Sidan publicerad 14 december 2020 kl. 08:12

Senast uppdaterad 14 december 2020 kl. 10:12

Norrköpings tekniska handbok

Norrköpings tekniska handbok gäller för projektering av kommunens allmänna platsmark.

Revideringar

Vi uppdaterar teknisk handbok två gånger om året.

Kontakt

loggo

Copyright © Norrköpings kommun        Organisationsnummer: 212000-0456