Korsningstyp och utformning av korsningen ska väljas utifrån trafiksäkerhet, framkomlighet, miljö, anläggningskostnader samt drift- och underhållskostnader. Vid val av korsningstyp och körfältsindelning i punkter där det bedöms finnas risk för köbildning ska alltid en kapacitetsutredning med exempelvis CAPCAL, VISSIM eller Vistro utföras. Omfattning och metod ska väljas i samråd med samhällsbyggnadskontoret.
Utformning av korsningar ska utgå från VGU avsnitt 4 med kompletteringar angivna i detta avsnitt.
Cirkulationsplatser ska i första hand utföras med ett körfält. Om det kapacitetsmässigt inte räcker med ett körfält kan cirkulationsplatsen utföras med två körfält och/eller fria högersvängar.
Vid gång- och cykelpassager i till och frånfarter ska hastigheten säkras till maximalt 30 km/h. Detta ska i första hand uppnås genom radiekombination för körspår enligt VGU råd avsnitt 4.1.3.3, figur 4.1–14. Om detta ej är möjligt ska hastighetssäkrande åtgärder i form av gupp övervägas i samråd med samhällsbyggnadskontoret, se vidare Gång- och cykelkorsningar nedan.
Klicka på bilden för att se den i större storlek.
Vid gång- och cykelpassage över till- eller frånfart med fler än ett körfält ska det alltid finnas refuger mellan körfälten så att gående och cyklister passerar maximalt ett körfält i taget.
Om cirkulationsplatsen förses med delvis överkörningsbar rondellyta ska denna yta ligga på en högre nivå än cirkulationen. Lämplig avgränsning är ett fasat granitkantstöd, satt med 6 cm synlig höjd.
Asfaltsbeläggningar i cirkulationsplatser ska alltid väljas i samråd med samhällsbyggnadskontoret.
Gång- och cykelkorsningar ska utformas så att trafikanternas uppmärksamhet höjs och hastigheten sänks så att samspel kan ske mellan samtliga trafikantslag. Det är viktigt att alla uppmärksammas på att det är en korsningspunkt.
Vid en cykelpassage eller ett övergångställe ska:
Kraven på refug gäller ej bevakade övergångställen (signalreglerade) som är kortare än 8 m.
Se typritning TH-T-001 Pdf, 459.5 kB., typ A och B för detaljerad utformning. Se även Riktlinje för utformning av Norrköpings cykelvägar Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. och Riktlinjer för tillgänglig och användbar utemiljö Länk till annan webbplats..
Vid en gångpassage i gatukorsning som inte är en cykelpassage eller ett övergångställe ska kantstödet försänkas till 0 cm visning, bredden på försänkningen ska vara minst 1,2 m bred. Försänkningen ska ligga inom 10 m från korsningen. Lutningen vid försänkningen ska vara max 1:20 (5 %). Se typritning TH-T-001 Pdf, 459.5 kB., typ C för detaljerad utformning. I vissa fall kan dock typ A användas om det finns ett extra behov av styrning av gående eller om det krävs för att få ett fungerande ledstråk för synskadade. Se även Riktlinjer för tillgänglig och användbar utemiljö Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..
Hastighetssäkring
Vid utformning av hastighetssäkrande åtgärder ska följande prioriteringsordning följas:
Om ingen hastighetssäkrande åtgärd anses lämplig ska korsningen utföras planskild eller bevakas med trafiksignal.
Sidan publicerad 22 oktober 2018 kl. 13:59
Senast uppdaterad 3 april 2019 kl. 14:32
Norrköpings tekniska handbok
Norrköpings tekniska handbok gäller för projektering av kommunens allmänna platsmark.
Revideringar
Vi uppdaterar teknisk handbok två gånger om året.
Kontakt
Hör av dig till tekniskhandbok@norrkoping.se
Copyright © Norrköpings kommun Organisationsnummer: 212000-0456