Gatusektioner ska anpassas efter förväntad trafikmängd, önskad hastighet, dimensionerande fordon, önskat gaturum och gestaltning o d. Utförande bör följa VGU avsnitt 7 eller 8 beroende på miljö, med kompletteringar angivna i detta avsnitt. Valda sektioner ska redovisas för och godkännas av samhällsbyggnadskontoret.
Gång- och cykeltrafik ska vara separerad från biltrafik på alla huvudgator oavsett vilket cykelnät som cykelstråket tillhör. Blandtrafik ska endast användas på lokalgator med låga trafikflöden. (Se VGU råd, tabell 8.1). Om blandtrafik tillämpas ska den faktiska hastigheten på biltrafiken vara max 30 km/h.
Bredd på körbanor ska väljas utifrån VGU avsnitt 7 och 8, med följande ändringar och kompletteringar:
Klicka på bilden för att se den i större storlek.
Cykelbanor ska utformas med linjeföring och tvärfall som ger god komfort och låg risk för singelolyckor vid barmarksförhållanden. Linjeföring bör utgå från VGU avsnitt 9.2 med dimensionerande hastighet 30 km/h. Tvärfall bör vara 1-2% och med skevning inåt i kurvor där detta är möjligt med hänsyn till andra aspekter så som avvattning m.m.
Bredd för gång- och cykelvägar varierar beroende på trafikflöde och om trafikslagen är på gemensam bana, uppdelad bana eller på separata banor. Val av separeringsform ska ske i samråd med Samhällsbyggnadskontoret.
Högt gångflöde definieras som > 150 gående/h i maxtimmen, eller > 2000 gående/dygn.
Högt cykelflöde definieras som > 150 cyklister/h i maxtimmen, eller > 1000 cyklister/dygn.
Gemensam gång- och cykelbana ska dimensioneras enligt redovisade situationer och utrymmesklasser, och bör ha minsta bredder enligt tabell 1.
Uppdelad gång- och cykelbana ska dimensioneras för situationer enligt tabell 2 beroende på förväntade flöden.
Banans minsta bredd bör vara enligt tabell 3.
Separat gångbana ska dimensioneras enligt redovisade situationer och utrymmesklasser, samt bör ha minsta bredder enligt tabell 4.
*Fri bredd och höjd ska möjliggöra maskinell skötsel, hinderfri bredd bör därför alltid vara minst 2,5 m.
Separat cykelbana ska dimensioneras enligt redovisade situationer och utrymmesklasser, och bör ha minsta bredder enligt tabell 5.
Samtliga mått avser minsta bredd. Vid måttligt höga flöden bör bredd vara i spannet mellan angiven bredd för lågt och högt flöde användas. Vid flöden långt över högt flöde bör en större bredd användas.
Angivna bredder inkluderar ej heller sidoområden, skyddszoner e d. Om banan löper längs med en körbana eller ett längsgående hinder så som husfasad, räcken e d bör tillägg göras enligt VGU avsnitt 8.5.2.2. Om det inte finns utrymme för snövallar utanför vägen bör erforderligt utrymme enligt VGU Råd, figur 8.22 adderas till kravet på hinderfri bredd. Gång- och cykelvägar som även används som transportvägar till tekniska anläggningar o d ska anpassas efter de fordon som förväntas trafikera dem. Bredden bör då vara minst 3,5 m.
Det finns olika sätt att utforma blandtrafikgator, där gående främjas och hastigheten på fordon sänks. Ett sådant sätt är att reglera ett område som gångfartsområde, vilket är en gatutyp där fordonstrafik och oskyddade trafikanter blandas på en gemensam yta och där all trafik sker på de gåendes villkor. Gatutypen används i centrala lägen, på ytor där behoven för gående är övervägande. Ett gångfartsområde behöver stödja vistelse och uppfattas som tryggt av människor som går och vistas där.
Ett områdes förutsättningar är avgörande för vilken gatutyp som är lämplig att anordna. För att reglera en gata eller ett område som gångfartsområde behöver följande förutsättningar finnas:
Om ovanstående förutsättningar inte finns eller skapas på den aktuella platsen bör annan reglering/gatutyp än gångfartsområde väljas. Det kan t.ex. vara gågata, cykelgata, sommargågata eller en gata med möblerbar trottoar.
För att uppnå ett välfungerande gångfartsområde, med låg hastighet och goda förutsättningar för vistelse, är utformningen väsentlig. Följande principer behöver beaktas:
En cykelgata är en form av blandtrafikgata, där hastigheten på fordon sänks och cyklister främjas. På cykelgatan blandas fordonstrafik och cyklister på en gemensam yta och hastigheten sker på cyklisternas villkor. Gatutypen används i centrala lägen där cykelnätet behöver kopplas ihop. Eftersom cykelgator sällan upplevs lika trygga, säkra och tillgängliga som separerade cykelbanor används de med försiktighet.
Ett områdes förutsättningar är avgörande för vilken gatutyp som är lämplig att anordna. En cykelgata bör endast anläggas på sträckor där det inte finns tillräcklig plats för eller behov av separerad cykelinfrastruktur. För att reglera en gata som cykelgata behöver följande förutsättningar finnas:
Om ovanstående förutsättningar inte finns eller skapas på den aktuella platsen bör separerad cykelbana eller annan gatutyp än cykelgata väljas.
För att uppnå en välfungerande cykelgata, med hög trafiksäkerhet och god framkomlighet för cykel behöver följande principer beaktas:
Parkering bör undvikas, undantag kan göras för parkering för rörelsehindrade.
Gator där huvudcykelnät går ska endast göras enkelriktade för motorfordonstrafik om de utformas eller skyltas för cykeltrafik i båda riktningar. Även på övriga gator bör cykeltrafik i båda riktningar möjliggöras vid enkelriktning.
GCM-bana ska dikt an högtrafikerad vägbana VR 40 och ÅDT > 2000 vara försedd med kantstöd (förhöjd GCM-bana).
Där GCM-bana är separerad med kantstöd dikt an vägbanan bör den vid VR > 60 km/h vara kompletterad med räcke.
Servicevägar till tekniska anläggningar så som dammar för dagvattenhantering bör ha:
Sidan publicerad 27 december 2023 kl. 08:52
Senast uppdaterad 27 december 2023 kl. 08:52
Norrköpings tekniska handbok
Norrköpings tekniska handbok gäller för projektering av kommunens allmänna platsmark.
Revideringar
Vi uppdaterar teknisk handbok två gånger om året.
Kontakt
Hör av dig till tekniskhandbok@norrkoping.se
Copyright © Norrköpings kommun Organisationsnummer: 212000-0456