Hållplatser
Placering och utformning av hållplatser bör ske med vägledning av VGU avsnitt 10 om inget annat framgår i denna tekniska handbok.
Vid om- och nybyggnad av hållplats ska en tillgänglig och säker väg finnas till hållplatsen, väderskydd/påstigningsyta samt mellan plattformarna. Ytskikt och placering av möbler på hållplatsytan ska skapa tydliga, i första hand naturliga, ledstråk och ytor fria från hinder.
Hållplatser för buss
Hållplats för buss bör utföras enligt typritning TH-T-002 Pdf, 432.3 kB., typ A eller B beroende på läge. Undantag från typritning bör göras för hållplatser med samtliga av följande förutsättningar:
- Resandeunderlag lägre än 20 resande per dag
- Inte i anslutning till målpunkter som förväntas ha resande med funktionsnedsättning (exempelvis skolor, centrum eller annan samhällsservice)
Utformning bör då ske med vägledning av VGU, avsnitt 10, se plattform typ C.
Hållplatser för spårväg
Hållplats för spårväg bör utföras enligt typritning TH-T-002 Pdf, 432.3 kB., typ C.
Hållplats i gata utförs enligt sektion D, hållplats på egen banvall utförs enligt sektion C.
Realtidsskyltar
Norrköpings kommun strävar efter att förbättra tillgängligheten och informationen för resenärer genom att tillhandahålla realtidsskyltar på hållplatser. Utgångspunkten är att skapa en enhetlig och förutsägbar informationstjänst för kollektivtrafikresenärer.
Spårvagnshållplatser
Realtidsskyltar ska finnas på samtliga spårvagnshållplatser i lastriktningen, oavsett antal resenärer. På hållplatser med lågt antal resenärer bör den enklare typen av skylt övervägas, för att bibehålla en kostnadseffektiv lösning samtidigt som god service erbjuds.
Busshållplatser
Kommunen bör installera realtidsskyltar på busshållplatser med fler än 300 påstigande per dygn. Den enklare typen av skyltar kan även här vara ett alternativ.
Specialfall
Realtidsskyltar bör även övervägas vid hållplatser med lägre antal påstigande om hållplatsen har en funktion som skulle dra fördel av realtidsinformation. Exempelvis kan detta gälla omstigningshållplatser, bytespunkter eller hållplatser i anslutning till pendlarparkeringar. En bedömning görs från fall till fall för att säkerställa största möjliga nytta.
Sidan publicerad 26 juni 2025 kl. 16:06
Senast uppdaterad 26 juni 2025 kl. 16:06