Teknisk handbok

logga

Teknisk handbok

Gatusektioner

Gatusektioner ska anpassas efter förväntad trafikmängd, önskad hastighet, dimensionerande fordon, önskat gaturum och gestaltning o d. Utförande bör följa VGU avsnitt 6 eller 7 beroende på miljö, med kompletteringar angivna i detta avsnitt. Valda sektioner ska redovisas för och godkännas av samhällsbyggnadskontoret.

Körbanor

Bredd på körbanor ska väljas utifrån VGU avsnitt 6 och 7, med följande ändringar och kompletteringar:

  • Körbanan på gator med ett körfält i vardera riktningen, och som trafikeras av buss i linjetrafik ska möjliggöra möte mellan bussar. Körbanebredd bör vara minst:
  • 6,5 m bred vid 30/40 km/h
  • 7,0 m bred vid 60 km/h
  • 7,0 m med 0,5 m vägren vid 80 km/h
  • Lokalgator i bostads- och centrumbebyggelse med låg andel tung trafik ska möjliggöra möte mellan personbil och lastbil. Körbanebredd bör vara 5,5 m.
  • På genomfartsleder, huvudgator och gator med buss i linjetrafik ska utrymme för snöupplag finnas på båda sidor om körbanan. Bedömning av snövallsbredd bör utgå från VGU, figur 7.3.13-3.
  • Vid val av bredd på gaturum för lokalgator ska snövallars eventuella intrång på körfält, parkeringsytor, GC vägar o d ska utredas och godkännas av Samhällsbyggnadskontoret. Analysen bör utgå från VGU, figur 7.3.13-3.
Diagram med dimensionerande snövallsbredd utifrån klimatzon och vägbredd

Klicka på bilden för att se den i större storlek.

  • Minsta bredd för enkelriktad körbana bör vara 3,5 m. Är gatans funktionalitet mer komplex i gång- och cykelnätet, mängd trafik och möjliggörande för angöringstrafik, utgå från VGU: Krav begrepp och grundvärden, där en gatas bredd kan bestämmas utifrån en trafiksituation. Se 5.2.2 Dimensionerande trafiksituation för motorfordon (DTS). Se även: Handbok för avfallsutrymmen för framkomlighet för hämtningsfordon och personal

Enkelriktad gata

Gator där huvudcykelnät går ska endast göras enkelriktade för motorfordonstrafik om de utformas eller skyltas för cykeltrafik i båda riktningar. Även på övriga gator bör cykeltrafik i båda riktningar möjliggöras vid enkelriktning.

Gång-, cykel- och mopedbanor

GCM-banor ska utformas med linjeföring och tvärfall som ger god komfort och låg risk för singelolyckor vid barmarksförhållanden. Linjeföring bör utgå från VGU avsnitt 8.2 med dimensionerande hastighet 30 km/h på GCM-banor som tillhör huvudnät och regionala stråk och 20 km/h på övriga cykelbanor. Tvärfall bör vara 1-2% och med skevning inåt i kurvor där detta är möjligt med hänsyn till andra aspekter så som avvattning m.m.

Separering av GCM-trafik från motorfordon

Gator i tätort där gående ej separeras från motorfordon bör ha avskild gångbana om inte något av följande villkor uppfylls:

  • Gator reglerade som gångfartsområde eller gågata
  • Lågfartsgator med VR<30 km/h och ÅDT < 500 för biltrafik
  • Bostadsgator med VR<30 och ÅDT < 200 för biltrafik

Se gatutyper för definitioner

Gator i tätort bör ha avskild GCM-bana där något av följande villkor uppfylls:

  • VR > 40 km/h
  • Gatan är utpekad som huvudstråk eller regionalt stråk för cykel och ÅDT> 500 för biltrafik
  • ÅDT > 2000 för biltrafik
  • ÅDTtung > 200
  • Gatan utgör en viktig anslutning mellan en allmän målpunkt (exempelvis skola/förskola eller vårdinrättning) och huvudstråk eller regionalt stråk för cykel

I landsbygdsmiljö ska avskild GCM-bana finnas längs samtliga mötesfria vägar, och längs tvåfältsvägar med VR> 60 km/h och ÅDT> 2000 för biltrafik. På tvåfältsvägar i landsbygdsmiljö med ÅDT < 2000 för biltrafik får GCM-trafik separeras från övrig fordonstrafik genom 0,75 m bred vägren för VR <80 km/h och 1,5 m bred vägren för VR> 80 km/h.

Avskild GCM-bana i tätort eller landsbygdsmiljö bör i första hand separeras mot körbanan med sidoremsa, med bredd enligt tabell nedan. I andra hand bör GCM-banan separeras mot körbanan med räcke.

Skriv tabellbeskrivning här





VR (km/h)



ÅDT

< 60

60

80

100

110

120

< 1000

2*

2*

3*

4

5

13

1000-2000

2*

2*

3*

5

8

13

2000-4000

2*

2*

3*

5

8

13

4000-8000

2*

2

4

8

10

13

> 8000

2

2

5

8

13

13

* Om GCM-trafiken separeras med kantstld kan måttet minskas till 0,4 m

Bredd för GCM-banor

Bredd för GCM-banor varierar beroende på trafikflöde och om trafikslagen är på gemensam bana, uppdelad bana eller på separata banor. Val av separeringsform ska ske i samråd med Samhällsbyggnadskontoret.


Bild som illustrerar olika typer av gång-, cykel-, och mopedbanor

Högt gångflöde definieras som > 150 gående/h i maxtimmen, eller > 2000 gående/dygn.

Högt cykelflöde definieras som > 150 cyklister/h i maxtimmen, eller > 1000 cyklister/dygn.

Gemensam GCM-bana ska dimensioneras enligt redovisade situationer och utrymmesklasser, och bör ha minsta bredder enligt tabell 1.

Tabell som anger minsta bredd för gemensamma gång- och cykelbanor. Vid låga flöden ska bredden vara minst 2,5 m. Vid höga flöden ska bredden vara minst 3,5 m

Uppdelad GCM-bana ska dimensioneras för situationer enligt tabell 2 beroende på förväntade flöden.

Tabell som anger dimensionerande trafiksituationer för uppdelade gång- och cykelbanor. Vid låga flöden ska två gående och två cyklister rymmas i bredd. Vid höga flöden ska tre gående och tre cyklister rymmas i bredd

Banans minsta bredd bör vara enligt tabell 3.

Tabell som anger minsta bredd för uppdelade gång- och cykelbanor. Vid låga flöden ska bredden vara minst 4,0 m. Vid höga flöden ska bredden vara minst 5,5 m

 

 

 

Separat gångbana ska dimensioneras enligt redovisade situationer och utrymmesklasser, samt bör ha minsta bredder enligt tabell 4.

Tabell som anger minsta bredd för separata gångbanor. Vid låga flöden ska bredden vara minst 2,2 m. Vid höga flöden ska bredden vara minst 3,5 m

*Fri bredd och höjd ska möjliggöra maskinell skötsel, hinderfri bredd bör därför alltid vara minst 2,5 m.

Separat cykelbana ska dimensioneras enligt redovisade situationer och utrymmesklasser, och bör ha minsta bredder enligt tabell 5.

Tabell som anger minsta bredd för separata cykelbanor. Vid låga flöden ska bredden vara minst 2,5 m. Vid höga flöden ska bredden vara minst 4,0 m

Gång- och cykelsymboler i tabellerna avser dimensionerande antal trafikanter i bredd, bokstav inom parentes avser utrymmesklass enligt VGU begrepp och grundvärden.

Samtliga mått avser minsta bredd. Vid måttligt höga flöden bör bredd vara i spannet mellan angiven bredd för lågt och högt flöde användas. Vid flöden långt över högt flöde bör en större bredd användas.

Angivna bredder inkluderar ej heller sidoområden, skyddszoner e d. Om banan löper längs med en körbana eller ett längsgående hinder så som husfasad, räcken e d bör tillägg göras enligt VGU avsnitt 7.4.2.2.2. Om det inte finns utrymme för snövallar utanför vägen bör erforderligt utrymme enligt VGU figur 7.3.13-3 adderas till kravet på hinderfri bredd. GCM-banor som även används som transportvägar till tekniska anläggningar o d ska anpassas efter de fordon som förväntas trafikera dem. Bredden bör då vara minst 3,0 m.

Flexyta

Flexyta kallas den längsgående del av gatan som är till för funktioner som vistelse, möblering, utrustning, grönska, dagvattenhantering, hållplatser, parkering och angöring.

Servicevägar

Servicevägar till tekniska anläggningar så som dammar för dagvattenhantering bör ha:

  • Minst 3,0 m bred körbana och anpassas efter de fordon som förväntas trafikera dem.
  • Enkelsidigt fall. Dagvattnet bör i första hand hanteras i dike.
  • Ett minst 1,5 m brett skötselutrymme på båda sidor om körbanan som ska kunna underhållas med slaghack. Slänter och diken kan utgöra del av skötselutrymmet.
  • Yta för vändning om servicevägen inte ansluter till andra vägar i båda ändar.

Sidan publicerad 26 juni 2025 kl. 16:06

Senast uppdaterad 26 juni 2025 kl. 16:06