Spår
Information om kontaktledningar, övergångar, händelser nära spår, behörigheter med mera.
Norrköpings spåranläggningar omfattar bland annat spårväg, sidospår, el-kontaktledning, likriktarstationer, trafiksignaler.
I Norrköping finns det flera olika typer av sätt att bygga spårväg, dom vanligaste förekomna är: Spår i gjutasfalt med asfalt ovanpå, spår i makadam med asfalt ovanpå, samt spår i makadam med gräs ovanpå. Vi använder oss av både spårstag och slipers. Det finns även olika typer av byggnadssätt som har prövats genom åren.
Vid projektering av spåranläggningen ska gällande Transportstyrelsens lagar och föreskrifter följas, samt Norrköpings kommuns:
- Säkerhetstyrning spårväg dokument ”NK-SF 900 Säkerhetsstyrning Norrköpings kommun
Pdf, 841.2 kB.”
- Säkerhetsstyrning sidospår dokument "NK-SF 120 Säkerhetsstyrning sidospår
Pdf, 836.9 kB."
- Banstandard dokument ”Banstandard Norrköping
Pdf, 1.5 MB.”
- NK-ESF 50 El Skyddsföreskrifter För arbete på eller nära spårvägens starkströmsanläggningar i Norrköping
Pdf, 839.6 kB.
- Normalsektion Fria rummet NKP
Pdf, 375.4 kB.
Samtliga avsteg från teknisk handbok, Transportstyrelsens lagar, NK-FS 900, NK-ESF 50 och Banstandard Norrköping krav och råd ska redovisas för Norrköpings kommun, godkännas och dokumenteras. Inför beslut av eventuellt godkännande ska nyttan motiveras och konsekvenser beskrivas.
För arbete på och i närhet av spårområde(spårväg och industrispår), kontaktledning, likriktarstationer, eller trafiksignaler måste man följa säkerhetsregler. De säkerhetsregler som gäller finns beskrivna i riktlinje för Arbete på väg Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

Sidan publicerad 19 december 2024 kl. 09:58
Senast uppdaterad 19 december 2024 kl. 09:58