Överbyggnader för trafikerade ytor ska utföras enligt kategori B i AMA Anläggning. Gång- och cykelvägar, torg o d som endast trafikeras av driftsfordon ska utföras enligt kategori C.
Vald överbyggnad och tillhörande dimensioneringsberäkningar ska redovisas för och godkännas av samhällsbyggnadskontoret.
Körbanor bör ha beläggning av asfalt. Vid val av andra material ska först materialets lämplighet med hänsyn till dubbdäckslitage, trafiklast, slitage från snöröjning och renhållning, mm utredas.
I cirkulationsplatser ska beläggning alltid väljas i samråd med samhällsbyggnadskontoret.
Gång- och cykelbanor samt cykelgator
Gång- och cykelbanor och cykelgator ska ha en slät beläggning som medger god tillgänglighet och framkomlighet för samtliga trafikanter. På cykelbanor bör asfalt användas, alternativa material ska vara likvärdiga eller bättre med hänsyn till släthet och rullmotstånd. Gångbanor innanför promenaderna bör ha beläggning av plattor eller marksten (se ljusrött fält i figur nedan). I stadsbyggnadsprojekt med ny innerstadsmiljö kan plattor användas även utanför promenaderna, i samråd med Samhällsbyggnadskontoret. Inom området för byggnadsminnet Norrköpings promenader ska markmaterial följa utvecklings- och bevarandeplanen Länk till annan webbplats..
I park- och naturområden bör stenmjöl användas. Ytorna för gående ska vara släta och halkfria, se även Tillgänglighet.
Servicevägar till tekniska anläggningar så som dammar för dagvattenhantering bör ha grusslitlager.
Överbyggnader för trafikerade ytor ska dimensioneras enligt dimensioneringsklass 2 (DK2) utifrån förväntad belastning. Vid beräkning av ekvivalent antal standardaxlar, Nekv bör följande gälla:
GC-vägar och servicevägar bör dimensioneras för en trafikbelastning om minst 150 000 standardaxlar. Parkeringsytor bör dimensioneras för en trafikbelastning om minst 500 000 standardaxlar.
Körytor, parkeringsytor, torg, gångfartsområden och servicevägar bör dimensioneras för en enstaka last om 130 kN enligt TRVINFRA00224 avsnitt 10.3.2. GC-vägar bör dimensioneras för en enstaka last om 40 kN enligt TRVINFRA00224 avsnitt 10.3.2.
Vid projektering och dimensionering ska alltid rådande markförhållanden beaktas.
Om projektet innehåller djupa schakter eller uppfyllnader som medför ökad belastning av marken ska de geotekniska förutsättningarna utredas. Eventuella förstärknings- eller kompensationsåtgärder som krävs för att förhindra sättningar, skred eller omgivningspåverkan, ska tas fram och dimensioneras enligt SS-EN 1197-1 och de svenska tillämpningsdokumenten samt trafikverkets tekniska krav avseende geoteknisk dimensionering och utformning av geokonstruktioner för vägar TRVINFRA-00230 och TRVINFRA00229. Stabilitet och risk för skred, ska kontrolleras enligt Trafikverkets TRVINFRA00230 och TRVINFRA00229, IEG 6:2008R1 samt IEG 4:2010 för naturliga slänter.
För nya gator där bitumenbundet bärlager kommer att användas som tillfälligt slitlager ska en separat dimensionering med endast bitumenbundet bärlager utföras. Denna dimensionering bör utgå från en trafikbelastning om minst 500 000 standardaxlar, samt enstaka last om 130 kN enligt TRVINFRA00224 avsnitt 10.3.2.
Asfaltsbeläggningar ska väljas utifrån förväntad trafik och bör utformas enligt TRVINFRA00224 avsnitt 11.
Asfaltsytor bör så långt som möjligt utformas för att kunna läggas med asfaltsläggare. Om mindre ytor som ej går att lägga med maskin ändå förekommer bör beläggningen ha stenstorlek < 11 mm samt bindemedel 100/150 eller mjukare. Polymermodifierade bindemedel bör inte heller användas på dessa ytor.
GC-vägar, torg o d med asfaltsbeläggning och med låg trafikering bör beläggas med 50 mm ABT 16. För mindre ytor som ej går att lägga med maskin bör dock ABT 11 användas. Om förväntad trafikbelastning för en sådan yta är högre än 150 000 standardaxlar under en 20 årsperiod ska asfaltstjocklek bestämmas utifrån dimensioneringsberäkning. Asfaltstjockleken bör dock aldrig vara tunnare än 50 mm.
Cementbundna lager bör utformas enligt TRVINFRA00224 avsnitt 12.
Mindre delar av trafikerade ytor, refuger, torgytor o d med beläggning av platsgjuten betong kan dimensioneras och utformas enligt handboken Betong på mark – Platsgjutna lösningar Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Vid användande av betongmarkplattor och betongmarksten på trafikerade ytor ska ytans hållbarhet särskilt beaktas.
Betongmarksten på trafikerade ytor bör:
Betongmarkplattor bör ha följande enligt SS-EN 1339:
Betongmarksten bör ha följande enligt SS-EN 1338:
Betongmarksten och betongmarkplattor bör inte användas på saltade ytor.
Vid projektering av naturstensytor ska ytans tillgänglighet beaktas. Gångytor i gatsten ska ha ett slätt stråk med minsta bredd 1,2 m. Markmaterial i det släta stråket bör exempelvis vara asfalt, betongmarkplattor, flammad gatsten eller släta stenhällar. Stenhällar (större eller lika med 175x175 mm) bör dock inte användas på ytor där fordonstrafik är tillåten. Val av material ska göras i samråd med samhällsbyggnadskontoret.
I ytor med risk för tillväxt av ogräs bör fogar utföras med ogräshämmande fogmaterial. Om ytan även är trafikerad bör fogmaterialet vara anpassat utifrån trafikbelastningen. Då hårdfog föreskrivs bör denna utföras med 8 centimeters djup.
Sten och hällar bör vara inspända i samtliga riktningar med kantstöd satta i betong, om ingen naturlig inspänning i form av byggnad, mur e d finns.
Möjligheten att återanvända sten från kommunens upplag på Ekbacken ska beaktas i projekten.
Vid projektering av ytor med obundet slitlager ska ytans påverkan på tillgänglighet beaktas. På gångytor bör väl vattnat och packat stenmjöl användas.
Obundna slitlager för trafikerade ytor bör utformas enligt TRVINFRA-00224 avsnitt 13.
Material till stödremsor ska vara krossat material 0-16 mm för körbanor och 0-8 mm för gång- och cykelvägar.
Överbyggnaden ska dräneras så att det ej förekommer stående vatten i överbyggnadslagren. Dräneringen bör utföras enligt TRVINFRA-00231 avsnitt 12.1 och 12.3.
Diken och dräneringsledningar bör dimensioneras så att terrassdräneringen säkras upp till ett 10-årsregn. Vid större regn kan vattnet tillåtas stiga upp i överbyggnaden.
Sidan publicerad 24 juni 2024 kl. 07:49
Senast uppdaterad 9 augusti 2024 kl. 10:35
Norrköpings tekniska handbok
Norrköpings tekniska handbok gäller för projektering av kommunens allmänna platsmark.
Revideringar
Vi uppdaterar teknisk handbok två gånger om året.
Kontakt
Hör av dig till tekniskhandbok@norrkoping.se
Copyright © Norrköpings kommun Organisationsnummer: 212000-0456