Gatusektioner ska anpassas efter förväntad trafikmängd, önskad hastighet, dimensionerande fordon, önskat gaturum och gestaltning o d. Utförande bör följa VGU avsnitt 7 eller 8 beroende på miljö, med kompletteringar angivna i detta avsnitt. Valda sektioner ska redovisas för och godkännas av samhällsbyggnadskontoret.
Bredd på körbanor ska väljas utifrån VGU avsnitt 7 och 8, med följande ändringar och kompletteringar:
Klicka på bilden för att se den i större storlek.
Gator där huvudcykelnät går ska endast göras enkelriktade för motorfordonstrafik om de utformas eller skyltas för cykeltrafik i båda riktningar. Även på övriga gator bör cykeltrafik i båda riktningar möjliggöras vid enkelriktning.
Cykelbanor ska utformas med linjeföring och tvärfall som ger god komfort och låg risk för singelolyckor vid barmarksförhållanden. Linjeföring bör utgå från VGU avsnitt 9.2 med dimensionerande hastighet 30 km/h. Tvärfall bör vara 1-2% och med skevning inåt i kurvor där detta är möjligt med hänsyn till andra aspekter så som avvattning m.m.
Gator i tätort där gående ej separeras från motorfordon bör uppfylla något av följande villkor. I samtliga fall bör 85-percentilen av passerande fordon ej färdas fortare än 30 km/h.
Se gatutyper för definitioner
Gator i tätort bör ha gång- och cykelbana separerad från motorfordon på samtliga huvudgator och gator utpekade som huvudstråk eller regionalt stråk för cykel, samt på gator där något av följande villkor uppfylls:
GCM-bana ska dikt an högtrafikerad vägbana VR 40 och ÅDT > 2000 vara försedd med kantstöd (förhöjd GCM-bana).
Där GCM-bana är separerad med kantstöd dikt an vägbanan bör den vid VR > 60 km/h vara kompletterad med räcke.
Bredd för gång- och cykelbanor varierar beroende på trafikflöde och om trafikslagen är på gemensam bana, uppdelad bana eller på separata banor. Val av separeringsform ska ske i samråd med Samhällsbyggnadskontoret.
Högt gångflöde definieras som > 150 gående/h i maxtimmen, eller > 2000 gående/dygn.
Högt cykelflöde definieras som > 150 cyklister/h i maxtimmen, eller > 1000 cyklister/dygn.
Gemensam gång- och cykelbana ska dimensioneras enligt redovisade situationer och utrymmesklasser, och bör ha minsta bredder enligt tabell 1.
Uppdelad gång- och cykelbana ska dimensioneras för situationer enligt tabell 2 beroende på förväntade flöden.
Banans minsta bredd bör vara enligt tabell 3.
Separat gångbana ska dimensioneras enligt redovisade situationer och utrymmesklasser, samt bör ha minsta bredder enligt tabell 4.
*Fri bredd och höjd ska möjliggöra maskinell skötsel, hinderfri bredd bör därför alltid vara minst 2,5 m.
Separat cykelbana ska dimensioneras enligt redovisade situationer och utrymmesklasser, och bör ha minsta bredder enligt tabell 5.
Gång- och cykelsymboler i tabellerna avser dimensionerande antal trafikanter i bredd, bokstav inom parentes avser utrymmesklass enligt VGU begrepp och grundvärden.
Samtliga mått avser minsta bredd. Vid måttligt höga flöden bör bredd vara i spannet mellan angiven bredd för lågt och högt flöde användas. Vid flöden långt över högt flöde bör en större bredd användas.
Angivna bredder inkluderar ej heller sidoområden, skyddszoner e d. Om banan löper längs med en körbana eller ett längsgående hinder så som husfasad, räcken e d bör tillägg göras enligt VGU avsnitt 8.5.2.2. Om det inte finns utrymme för snövallar utanför vägen bör erforderligt utrymme enligt VGU Råd, figur 8.22 adderas till kravet på hinderfri bredd. Gång- och cykelbanor som även används som transportvägar till tekniska anläggningar o d ska anpassas efter de fordon som förväntas trafikera dem. Bredden bör då vara minst 3,5 m.
Flexyta kallas den längsgående del av gatan som är till för funktioner som vistelse, möblering, utrustning, grönska, dagvattenhantering, hållplatser, parkering och angöring.
Servicevägar till tekniska anläggningar så som dammar för dagvattenhantering bör ha:
Sidan publicerad 24 juni 2024 kl. 07:49
Senast uppdaterad 24 juni 2024 kl. 07:49
Norrköpings tekniska handbok
Norrköpings tekniska handbok gäller för projektering av kommunens allmänna platsmark.
Revideringar
Vi uppdaterar teknisk handbok två gånger om året.
Kontakt
Hör av dig till tekniskhandbok@norrkoping.se
Copyright © Norrköpings kommun Organisationsnummer: 212000-0456