Teknisk handbok

logga

Teknisk handbok

Korsningar & Passager

Korsningstyp och utformning av korsningen ska väljas utifrån trafiksäkerhet, framkomlighet, miljö, anläggningskostnader samt drift- och underhållskostnader. Vid val av korsningstyp och körfältsindelning i punkter där det bedöms finnas risk för köbildning ska alltid en kapacitetsutredning med exempelvis CAPCAL, VISSIM eller Vistro utföras. Omfattning och metod ska väljas i samråd med samhällsbyggnadskontoret.

Utformning av korsningar ska utgå från VGU avsnitt 10 med kompletteringar angivna i detta avsnitt.

Cirkulationsplatser

Cirkulationsplatser ska i första hand utföras med ett körfält. Om det kapacitetsmässigt inte räcker med ett körfält kan cirkulationsplatsen utföras med två körfält och/eller fria högersvängar.

Vid gång- och cykelpassager i till och frånfarter ska hastigheten säkras till maximalt 30 km/h. Detta ska i första hand uppnås genom radiekombination för körspår enligt VGU råd avsnitt 10.2.2.4, figur 10.27. Om detta ej är möjligt ska hastighetssäkring enligt klassning Säker under avsnitt Hastighetssäkring utföras. I undantagsfall kan klassning delvis säker godtas.

Illustration cirkulationsplatser gata trafik

Klicka på bilden för att se den i större storlek.

Vid gång- och cykelpassage över till- eller frånfart med fler än ett körfält ska det alltid finnas refuger mellan körfälten så att gående och cyklister passerar maximalt ett körfält i taget.

Om cirkulationsplatsen förses med delvis överkörningsbar rondellyta ska denna yta ligga på en högre nivå än cirkulationen. Lämplig avgränsning är ett fasat granitkantstöd, satt med 6 cm synlig höjd.

Asfaltsbeläggningar i cirkulationsplatser ska alltid väljas i samråd med samhällsbyggnadskontoret.

Gång- och cykelkorsningar

För gående kan korsningspunkten med biltrafik utformas som antingen ett övergångsställe, en gångpassage eller en signalreglering. För cyklister kan korsningen utformas som en överfart, en passage eller endast en kantsstenssänkning. Oavsett passagetyp så ska den utformas så att trafikanternas uppmärksamhet höjs och hastigheten sänks så att samspel kan ske mellan samtliga trafikantslag. Det är viktigt att alla uppmärksammas på att det är en korsningspunkt.

Korsningspunkter för oskyddade trafikanter ska följa Trafikverkets klassning för säkra passager. Se definition av säkra, delvis säkra och osäkra passager under Hastighetssäkring.

Val av korsningstyp för gående:

Övergångsställe: Vid ett övergångsställe har förare väjningsplikt mot gående som gått ut på eller just ska gå ut på övergångsstället. Övergångsstället regleras med skyltarna B3-1 eller B3-2 samt utformas och målas enligt typritning för Övergångsställe-TH-T-001 Pdf, 546.6 kB.. Ett övergångsställe är motiverat ur framkomlighetsskäl om det finns ett betydande behov för gående att korsa vägen på den specifika platsen och flödet av korsande biltrafik överskrider cirka 300 under dygnets maxtimme. Ett övergångsställe bör inte etableras vid ett lägre trafikflöde då det inte finns framkomlighetsproblem på platsen. Om flödet av biltrafik är lägre än 300 under maxtimmen bör istället en gångpassage etableras. Ett övergångsställe hastighetssäkras till 30 km/tim vid korsningspunkten om det inte finns tydliga argument varför det inte är möjligt. Den hastighetssäkring som väljs ska uppfylla kraven för säker passage. I undantagsfall kan klassning delvis säker godtas, till exempel vid målkonflikter. Vid skolor ska alltid utformning för säker passage väljas. Övergångsställen etableras aldrig över spårväg.

Gångpassage: Omfattar iordningställda platser där gående kan passera gatan eller vägen. En passage kan utformas enligt typritning för Övergångsställe-TH-T-001 Pdf, 546.6 kB. men utan skyltning och målning. Utformningen och placeringen av gångpassagen kan, men behöver inte, hastighetssäkras till 30 km/h vid korsningspunkten.

Vid en gångpassage i gatukorsning som inte är en cykelpassage eller ett övergångställe ska kantstödet försänkas till 0 cm visning, bredden på försänkningen ska vara minst 1,4 m bred. Försänkningen ska ligga inom 10 m från korsningen. Lutningen vid försänkningen ska vara max 1:20 (5 %). Se typritning TH-T-009 Pdf, 183.8 kB., för detaljerad utformning. Se även Riktlinjer för tillgänglig och användbar utemiljö Länk till annan webbplats..

Signalreglering av övergångsställe: Används då övergångsstället ligger i direkt anslutning till en signalreglerad korsning, passage över spårväg, busskörfält eller för att möjliggöra korsande av fyrfältiga vägar med mycket trafik och det inte är möjligt att införa en planskildhet. Utformningen och placeringen av ett signalreglerat övergångsställe kan, men behöver inte hastigherssäkras till 30 km/tim vid passagepunkten. Över spårväg anläggs aldrig signalreglerade övergångsställen, endast signalreglerad passage.

Val av korsningstyp för cykel:

Cykelöverfart: Upprättas huvudsakligen längs med de pendlingscykelstråk som finns angivna i Översiktsplan för Staden. Ska en cykelöverfart upprättas ska flera av korsningspunkterna längs med det aktuella cykelstråket regleras som cykelöverfart. En cykelöverfart är motiverad ur framkomlighetsskäl om överfarten är en del av ett pendlingscykelstråk där minst ett av flera korsande biltrafikflöden överskrider cirka 300 under dygnets maxtimme. En cykelöverfart hastighetssäkras till 30 km/h i korsningspunkten. Den hastighetssäkring som väljs ska uppfylla kraven för säker passage. I undantagsfall kan klassning delvis säker godtas, till exempel vid målkonflikter. Cykelöverfart upprättas inte på cykelstråk som korsar spårväg, busskörfält eller som korsar den ringled för biltrafik som anges i Översiktsplan för staden.

Cykelöverfart utformas enligt typritning Cykelöverfart-TH-T-008 Pdf, 149.1 kB..

Cykelpassage: Upprättas på de platser där en cykelbana korsar en bilväg och det finns ett betydande behov för cyklister att korsa vägen på den specifika platsen. En cykelpassage ska utformas enligt TYP B eller C som anges i typritning Övergångsställe-TH-T-001. Pdf, 538.5 kB.

Se även Riktlinje för utformning av Norrköpings cykelvägar Länk till annan webbplats. och Riktlinjer för tillgänglig och användbar utemiljö Länk till annan webbplats..

Hastighetssäkring

Med hastighetssäkring till 30 km/h innebär att 85 percentilen av passerande fordon inte har en högre hastighet än 30 km/h i korsningspunkten.

Vid utformning av hastighetssäkrande åtgärder ska följande prioriteringsordning följas:

  1. I första hand ska gatans utformning förklara och förtydliga tillåten hastighet.
  2. I andra hand ska passagetyp enligt klassning säker (grön) väljas enligt nedan. I undantagsfall kan utformning enligt delvis säker (gul) godkännas. Det krävs väl motiverade anledningar till att frångå en säker utformning.

Klassning av passager - klicka på bilden för att se större storlek

Passagetyp:

  1. Planskild passage överfart
  2. Planskild passage underfart
  3. Övergångställe och/eller cykelöverfart i plan
  4. Signalreglerat övergångställe/cykelöverfart i plan
  5. Annan ordnad passage i plan

Hindertyp:

  1. Avsmalning till ett körfält
  2. Gupp (cirkulärt gupp eller gupp med ramp utan gcm-passage)
  3. Sidoförskjutning genom avsmalning
  4. Sidoförskjutning med refug
  5. Väghåla
  6. Vägkudde
  7. Förhöjd genomgående gcm-passage
  8. Förhöjd korsning
  9. Övrigt farthinder

Detaljerad beskrivning av kriterierna för klassificering.

Säker (grön):

Alla GCM-passager med Passagetyp 1-2

Alla GCM-passager i plan där 85-percentilen skattas till max 30 km/tim. I avsaknad av hastighetsmätningar, se nedan.

  1. Alla GCM-passager med Passagetyp 3 och 5 som ligger inom 10 meter från väjningsplikt eller stopplikt (i färdriktningen).
  2. Alla GCM-passager med Passagetyp 3-5 som ligger inom ett avstånd på max 10 meter före och 25 meter efter Farthinder typ 2 samt typ 5-8. Farthindret måste ligga i färdriktningen
  3. Alla GCM-passager med Passagetyp 3-5 som ligger på en 30-sträcka inom ett avstånd på max 10 meter före och 25 meter efter Farthinder typ 1, 3, 4 samt 9.

Delvis säker (gul):

Alla GCM-passager i plan där 85-percentilen skattas till max 40 km/tim. I avsaknad av hastighetsmätningar, se nedan

  1. Alla GCM-passager på 30-sträckor som inte räknas som säker passage enligt punkt 2 a-c, ovan.
  2. Alla GCM-passager med Passagetyp 4 på 40-sträckor som inte räknas som säker passage enligt punkt 2 a-c, ovan.
  3. Alla GCM-passager med Passagetyp 3 och 5 som ligger på en 40-sträcka inom ett avstånd på max 10 meter före och 25 meter efter Farthinder typ 1, 3, 4 samt 9.
  4. Alla GCM-passager som inom 20 meter före eller efter cirkulationsplats.

Osäker (röd): Alla GCM-passager i plan som inte räknas som säker eller delvis säker passage enligt punkterna ovan

Sidan publicerad 22 december 2021 kl. 09:43

Senast uppdaterad 22 december 2021 kl. 09:43

Norrköpings tekniska handbok

Norrköpings tekniska handbok gäller för projektering av kommunens allmänna platsmark.

Revideringar

Vi uppdaterar teknisk handbok två gånger om året.

Kontakt

loggo

Copyright © Norrköpings kommun        Organisationsnummer: 212000-0456